Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Framgångsrik desinformation

Publicerat måndag 28 juli 2003 kl 08.40
Mediekritik, konspirationsteorier och undergroundkultur är tre viktiga beståndsdelar i utbudet hos Disinformation, ett amerikanskt förlag och websajt som sedan 1996 har upplyst, oroat och förvirrat den amerikanska allmänheten med nyheter om allt från politik till ufospaningar. Med böcker med talande titlar som "Everything you know is wrong" och "You are being lied to" har de etablerat sig som ett starkt varumärke inom den amerikanska alternativkulturen – en affärsidé som blivit allt mer framgångsrik efter terrordåden den 11 september. Det senaste tillskottet i verksamheten är tv-serien disinformation som nu kommit ut på dvd i USA. Roger Wilson har pratat med Richard Metzger, en av grundarna av Disinformation och även programledare och producent för tv-serien.
TV-serien Disinformation fungerar lite som en parodi på ett amerikanskt nyhetsmagasin. Richard Metzger står stelt och framåtlutad och puffar för inslag om tidsresor, konspirationsteorier och satanister med ett pokerfejs som inte för en sekund avsöjar om inslagen är påhittade eller sanna. Helt i linje med programmets namn, desinformation är ju att medvetet sprida falska uppgifter. Fast disinformations syfte är lite mer komplicerat än så. Här handlar det snarare om att ge röst åt åsikter, teorier och personer som inte riktigt ryms i den vanliga, ganska trånga, mediaverkligheten - och att på det sättet väcka en osäkerhet till liv. Vem är det som talar sanning? Vem är det som ljuger? Och vem av alla de talande huvudena på teve kan man egentligen lita på? Disinformation startade 1996, som en av många mer eller mindre osannolika websajter som överöstes av pengar under IT-hysterin. Sajtens innehåll utvecklades ganska snart till en sorts blandning av Ordfront Magasin och En ding ding värld. Nyheter om allt från politik till aliens trängdes på sidan, som också innehöll kontaktannonser och en shop där man kunde köpa kalsonger och t-tröjor med företagets logga, ett stiliserat djävulshuvud. Idag driver man fortfarande en nerbantad budgetversion av sajten, men pengar tjänar man snarare på att ge ut böcker. Man har gett ut en rad titlar om serier och undergroundfenomen, men också seriösa antologier med mediekritiska artiklar om allt från Watergateskandalens efterspel till CIA:s inblandning i knarkaffärer. På ett effektivt sätt har man lyckats exploatera den amerikanska paranoian och rädslan för konspirationer. En marknad som är ännu mera lönsam idag, än för några år sedan. För när den amerikanska patriotismen och nationalismen blomstrar, så växer också misstron hos de oliktänkande lika snabbt. Desperationen hos dem blir allt större - och skepticismen mot nyhetsförmedlare och etablissemang blir allt starkare. TV-serien Disinformation är inte lika tydlig politiskt som böckerna. Men man lyckas i alla fall med att visa upp en förvrängd och märklig bild av USA. Serien gjordes från början för brittiska Channel 4, och visar bland annat kultförklarade amatörfilmer där en familj mobbar en alkoholiserad släkting, som man varvar med långa idolporträtt på de mest excentriska konstnärer och författare man kunnat leta upp. Det blir en rätt ojämn skildring av knäppgökarnas USA. Lika ojämn som företagets bokutgivning och sajt. Men i sina bästa stunder fungerar Disinformation. Dels som ett ifrågasättande av gamla sanningar, men också som en skrattspegel för hela mediacirkusen. Och en påminnelse om att sann mediakritik börjar hemma i TV-soffan –där du inte får låta dig luras av tonlägen, formuleringar och snygga vinjetter. Utan istället måste koncentrera dig på vad den snygga förpackningen egentigen innehåller. Mer information om Disinformation och deras utgivning finns på www.disinfo.com. Roger Wilson
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.