Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Opera + bögar = Operabögar

Publicerat tisdag 5 augusti 2003 kl 08.59
En del kanske kommer ihåg scenen i filmen "Philadelphia", där Tom Hanks som spelar den AIDS-sjuke och homosexuelle advokaten, står och dansar med sin droppställning till "La Mamma Morta", med Maria Callas ur Giordanos opera "Andrea Chenier". Arian får utföra symbol för hans känsloliv. Och bögar och opera det är vad Göran Gademan skriver om i sin nyutkomna bok som heter just... "Operabögar". Gademan - som är doktor i teatervetenskap, har talat med en rad män mellan 19 och 69 år med varierande operaintresse och sammanställt och analyserat resultaten.
Opera och manlig homosexualitet - hänger det verkligen ihop? Och vad skulle i sådana fall känneteckna en operabög? En schablonbild skulle vara den divadyrkande autografjägaren, en annan den maniske kalenderbitaren, som kan alla roller, alla sångare, inspelningstillfällen och dirigenter - en hel värld inredd i garderoben, där operabögen ensam lever ut i operorna. En av Göran Gademans utgångpunkter är dessa schabloner, och det som tidigare skrivits om opera och homosexualitet - texter där författare som Wayne Koestenbaum och Paul Robinson, i Gademans ögon projicerar sina privata upplevelser på en större grupp som aldrig kommer till tals. Och Gademan har därför gått radikalt annorlunda tillväga. 39 homosexulla män har intervjuats, inte bara om sin sitt operaintresse utan om sin barndom, sin insikt om den sexuella läggningen, komma ut-processen, och om livet som det sen artat sig fram till intervjutillfällena. Så Operabögar handlar lika mycket om att hur det är att vara bög i Sverige idag, som hur det är att verkligen gilla opera. Men hur dessa identiteter korsar varandra och var de möts, är det svårt att verkligen sätta fingret på. Gademan är ovillig att generalisera och hans intervjuobjekt är inte dom som snällt inordnar sig i fördomsfållorna bland opera queens och dramatiska fjollor, även om man kan skönja två tydliga falanger: Bel canto-bögar och Wagner/Strauss-bögar. Huvudintrycket är ända att flera av dom som här kommer till tals tar operaintresset så seriöst att dom hellre skiljer det från den sexuella läggningen än ser kopplingen. Och Gademan tar hellre till ett kanske än han spikar upp en tes, men ibland önskar jag att han vågade påstå nåt provocerande för läsaren att ta spjärn emot, istället för att vara så försiktig. Fascinationen för onda operakvinnor som Lady Macbeth och Ortrud i Lohengrihn, och hur dom ger igen, får honom att "ana lite gaypower", och han skriver att det vore intressant att låta en psykoanalytiker utforska närmare om det generellt finns några djupare kopplingar: modern - primadonnan - operabögen. Och visst vore det det, men det är annan bok. För den bild som framtonar i Operabögar är den att operan i bögarnas liv verkar fylla samma funktion som andra starka konstupplevelser fyller för andra människor, hetero- eller homosexuella. Att några av det intervjuade sätter operan över andra konstarter är föga förvånade i det här sammanhanget, men dom känslor av identifikation, flykt eller tröst man här talar om, känner nog många popsnören eller konstälskare också igen sig i. Med det menar jag inte att dom specifika "djupare kopplingar" Gademan själv efterlyser inte skulle finnas, utan att efterlysningen kvarstår efter läsningen. Att det kanske är ett kanske för mycket, förtar dock inte bokens förtjänster, för som porträtt av 39 män med gemensamma intressen är Operabögar mycket läsvärd - och det passionerade sätt som man här talar om opera borde engagera långt bortom tredje raden på Stockholmsoperan. Det är förövrigt tydligen där dom sitter, förstår man, Operabögarna. Måns Hirschfeldt
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.