Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hur går det för Dalhalla?

Publicerat onsdag 6 augusti 2003 kl 07.45
Tidigt i somras kom det oväntade beskedet att Dalhallas initiativtagare och grundare Margareta Dellefors tvingats avgå från sin tjänst som konstnärlig ledare för operaverksamheten. Hon anklagades för bristande lojalitet med hela Dalhallas program och efter många underliga turer där bland annat styrelsen för Dalhallas Vänner, som äger anläggningen, skulle avsättas fick hon i stället gå. Efter en för svenska mått osedvanligt smutsig och offentlig pajkastning, där det har varit mycket svårt att se vem som har rätt och fel, står nu beslutet om Dellefors avsked helt fast. Arbetet med att leta rätt på en ny konstnärlig ledare för operaverksamheten pågår för fullt.
Dellefors idé var att skapa en stor utomhusscen liknande den i finska Savonlinna/Nyslott eller i italienska Verona. Under dessa tio år har kanske främst ekonomiska överväganden gjort att de önskade fyra veckorna festspel bara blivit två, de egna produktionerna varit få, men de utländska gästspelen oftast varit lyckosamma. Särskilt samarbetet med Savonlinna och de baltiska staternas operahus har frodats. Samtidigt har de andra konserternas antal ökat markant. Av cirka 30 evenemang per sommar är 10 opera- och klassiska och 20 underhållning. Kulturnytts Per Feltzin har talat styrelseordföranden Leif Svensson om Dalhallas självbild och om förändringen av programverksamheten. Har man växt för snabbt och tvingats bli populära för att klara ekonomin? Leif Svensson menar att det alltid i ett uppbyggnadsskede går att klara sig med mindre pengar, men ska man permanenta ett arrangemang kräver det fungerande offentliga lokaler och ett kansli. Det betyder årliga kostnader på 7-8 miljoner. Det betyder att underhållningskonserterna måste dra in pengar till detta och de dyra operaföreställningarna. Han menar också att själva arenans storhet är så stark att den för många människor har större dragningskraft än själva innehållet. Därför går det bra att bjuda på både underhållning och klassisk musik med opera utan att bilden av Dalhalla är splittrad. För framtiden finns det en konkret önskan: ett tak över publiken, men när det ekonomiskt går att genomföra är mycket oklart. Just nu pågår operaverksamheten som bäst och i morgon spelar man Malmö Opera och Musikteaters uppsättning av Verdis Aida. Och nästa års operaprogram är i princip redan klart. Savonlinnas Operafestival besöker med en av nästa års nya produktioner: kortoperorona Cavalleria Rusticana och Pajazzo. Per Feltzin
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.