Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
KONST

Dolda bröstvårtor i Dubai

Publicerat fredag 20 mars 2009 kl 07.48
Alona Harpaz lättklädda porträtt visas just nu på Galerie Caprice Horn i Dubai.

Arabemiratet Dubai är kanske mer känt för sina skyskrapor, konstgjorda övärldar och oöverblickbara shoppinggallerior än för sina konstnärer.
   Men i går öppnade konstmässan Art Dubai för tredje gången, med 65 gallerier från hela världen som bjuder ut sina varor till såväl sheiker som europeiska museiintendenter.

Art Dubai hör inte till de allra största, internationella konstmässorna - men med sin strategiska placering mitt i gulfen har den snabbt fått en viktig position för konsthandeln i mellanöstern, nordafrika och främre Asien.

Två turkiska män i kostym står i 40-gradig hetta och stakar sig igenom brittisk poesi från 1800-talet. Mitt emellan dem forsar Shakespears samlade verk fram på en skärm; alla de klassiska pjäserna, sonetterna - rubbet neskrivet för hand direkt på filmremsan.
   Och naturligtvis fullkomligt oläsligt.

De här videoverken av den turkiske konstnären Kutlug Ataman hittar jag hos ett galleri från Milano, men det är långt ifrån de enda som - på ett ganska humoristiskt och vänligt vis - tar sig an mötet mellan öst och väst.
   Mötet mellan den ”provokativa samtidskonsten” och ett land med sharialagar verkar gå som på räls.

Ett Berlingalleri som visar två israeliska porträtt på halvnakna kvinnor fick sätta dit gula post-it lappar över bröstvårtorna, värre än så blir inte kulturkrockarna. Tvärtom är det påfallande hur många västerländska gallerier som representerar konstnärer från mellanöstern och Indien - och vice versa.

Indiska Savita Apte är, med sin eleganta sari och oklanderliga engelska, en levande representant för den här kulturmixen. Hon är en av ledarna för en liten men betydelsefull - och inte minst väldigt lyxig konstmässa, med generösa sidoprogram, specialutställningar och konstnärspriser. 

Hon erkänner att konstlivet i regionen känner av finanskrisen, men är ändå förtröstansfull. Inte minst på grund av den generation unga konstsamlare som dykt upp på senare år - i Kuwait, Libanon och Förenade Arabemiraten.

Mårten Arndtzén, SR Kulturnytt
mårten.arndtzen@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".