Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Konst

Den fredliga Sharjahbiennalen

Publicerat tisdag 24 mars 2009 kl 07.45
1 av 2
Halil Altinderes porträtt av härskaren i Sharjah, Doktor Sheikh Sultan bin Mohammed Al Quasimi. Foto: M. Arndtzén
2 av 2

Förenade Arabemiraten är ett av de länder i världen där det satsas mest på kultur just nu. De närmaste åren planeras ett 20-tal nya museer, bland annat spektakulära filialer Lovren och Guggenheim, åt en befolkning hälften så stor som Sveriges. Det kommersiella konstlivet blomstrar också, och i fredags rapporterade vi från konstmässan Art Dubai. Nu ska vi till konstbiennalen i Sharjah, som precis öppnat för nionde gången. Sedan starten 1993 har den etablerat sig som ett av de centrala konstevenemangen i Mellanöstern.

SHARJAH. Kameran sveper lojt över pastellfärgade skyskrapor i göteborgskonstnären Jose Luis Martinats animation. Med hjälp av några scener ur klassiska disneyfilmer, där alla figurer och all handling retuscherats bort, fångar han på pricken den glättiga andan i grannemiratet Dubai, där det varken finns statliga konstmuseer eller gamla hus.
   Annat är det med Sharjah, Förenade Arabemiratens inofficiella kulturhuvudstad. Här är shejken doktor i historia, och här satsar man på både kulturarv och samtidskonst.

Sharjahbiennalens konstnärlige ledare Jack Persekian är från Jerusalem, men har jobbat med biennalen sen 2004, och sett arabemiratens kulturboom på nära håll. Varför händer det, just här?
   – Här finns resurserna, och intresset. Det senare, menar Persekian, en fråga om om folkbildning. 
   – I dag räcker det inte att vara läs- och skrivkunnig. Du måste kunna göra en bild också, förstå bildspråk. Det handlar om grundläggande folkbildning.

Men naturligtvis handlar det om image, också. Om behovet att framstå som ett modernt samhälle, trots sharialagar och ett feodalt styrelseskick. En bild som den här biennalen lyckas rätt väl med att förmedla.    Ett av de första verk man stöter på är Istanbulkonstnären Halil Altinderes porträtt av härskaren i Sharjah, Doktor Sheikh Sultan bin Mohammed Al Quasimi. Ett mycket konventionellt kungaporträtt i olja, men snedställt ut från väggen, för att bakom tavlan avslöja ett kassaskåp på bästa spionfilmsmanér.
   En ganska tvetydig hyllning till biennalens beskyddare.

Man passar också på att framhålla sin fredlighet, i kontrast till andra delar av mellanöstern. Årets biennal är tillägnad barnen i Gaza, och flera verk kretsar kring israeliska checkpoints och palestinska flyktingläger. Bäst i den genren är palestiniern Sharif Wakeds video där en självmordsbombare, istället för att prisa Allah, läser högt ur Tusen och en natt - och därför aldrig kommer till skott.

Lite mer otippat är att hitta en videoinstallation om Förintelsen här. Polska Agnes Janich har byggt upp en otäck, mörk labyrint full av arabvärldens mest föraktade djur. I Auswitsch, konstaterar ett anslag vid ingången, behandlas hundarna bättre än människorna.

Kanske har Jack Persekian rätt, tänker jag när jag hittat ut ur Janichs labyrint. Kanske har samtidskonsten verkligen en pedogogisk uppgift här. Men kanske handlar den mindre om att handskas med bilder, än med motsägelser och gråskalor. Vilket borde vara användbart, på en plats så motsägelsefullt som den här.

                              Mårten Arndtzén, SR Kulturnytt
                                                 marten.arndtzen@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".