Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Litteratur

Håkan Sandell är redan i heleveteskretsarna

Publicerat onsdag 25 mars 2009 kl 14.33

Skampåle, Malmöligan, Om retrogradism, Sjungande huvud, Skisser till ett århundrade och nu: Gyllene dagar  - det är några talande titlar på Håkan Sandells väg som poet och profet.

Håkan Sandell har alltid varit på kant med sin tid – så kan man kanske lite slarvigt beskriva hans motvalls förhållande till det moderna och postmoderna, det som gärna tagit sig uttryck i det demonstrativt storslagna anslaget men samtidigt det mycket medvetna återtagandet av en tradition som Sandell har kämpat för att föra vidare.
   Det märkliga med Sandells uppror mot tidens förflackning, om vi kallar det så, är att det så småningom har för­änd­rat karaktär. Inte för att upp­roret har förändrat karaktär utan för att själva tiden har förändrat karaktär.

En gång kunde kanske Håkan Sandell framstå som en sentida poetisk Rem­brandt som gav sig ut på jakt efter vår tids Nattvakter och Bataver på Plattan vid Sergels torg i Stockholm. Men i dag framstår Sandells poesi, som den generöst tar sig uttryck i de trestro­figa fyrradingar och mångstrofiga treradingar och friare former i samlingen Gyllene dagar – den framstår som ett fullkomligt naturligt sätt att ge uttryck för våra dagars allt mer huvud­tomma och andefattiga värld.

Här blir Sandell en sentida romare, verksam strax innan kristendomen blir stats­religion under kejsar Konstatin. Då de intellektuella endast förmår språka samman på vulgärt latin, och inte som förr på vitter grekiska. Och samtidigt som han sugs med och låter sig suga med i denna företrädes­vis norska virvel, beskriver han dess natur:
   ”Så total är konsumismens seger att tårarna /hos Pasolini helt torkat ut i våra ögon.”

Sandell stiger aldrig ner i helveteskretsarna. Han är redan där, och det är både ett äventyr och en vederkvickelse att följa honom runt över raderna, där världen utspelas inuti poesin snarare än poesin utspelas i världen. En och annan samtida kollega skymtar förbi. En kritiker på GöteborgsPosten får sina fiskar varma. Achmatova och Gottfried Benn får varsin hommage. Och vad hans norska värdfolk bestås med är betydligt mer av satir än eloge.

Sandells poesi målar runt men aldrig tunt. Hans penselföring, som jag trots allt hellre premierar än hans rim, är kraftfull men alltid uppmärksam på detaljen, i vad den av­bildar och hur dess egen bild blir till. Och det som till slut gör Håkan Sandell så samtida med en tid som han har haft så mycket emot är inte bara faktum att han ohjälpligt befinner sig där utan också att han inte kan motstå alla dess liv.

Göran Sommardal, SR Kulturnytt
goran.sommardal@sr.se

Gyllene dagar av Håkan Sandell

Genre: Lyrik
Förlag: Wahlström & Widstrand
ISBN: 9146219765

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".