Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
TEATER

Thommy Berggren är inte rädd för Beckettpolisen

Publicerat fredag 27 mars 2009 kl 07.46
Thommy Berggren foto: Petra Hellberg

Samuel Becketts klassiska pjäs I väntan på Godot - uruppförd 1953 - är aktuell överallt. Fredagen den 27 mars kliver Mikael Persbrandt och Johan Rabaeus upp på Stockholms Stadsteaters stora scen iförda likadana hattar som alla andra som någonsin spelat luffarna Vladimir och Estragon varit. De kommer att stå vid ett träd, vid en väg - i de där hattarna och prata utan att komma någon vart...
   Varför är det så? 

Lyssna på Cecilia Djurbergs intervju med Thommy Berggren:

Nej, man ser aldrig en omgjord I väntan på Godot: i hip-hopmiljö eller som clownföreställning. Varför ser det likadant ut överallt? Har det med rädslan för den så kallade ”Beckettpolisen” att göra? Jo, förlaget som hanterar pjäsrättigheterna har faktiskt lagt ner uppsättningar som förhållit sig för fritt till Becketts text och scenanvisningar.
   Kulturnytts Cecilia Djurberg har träffat Thommy Berggren, som regisserat I väntan på Godot i Stockholm, och frågat om hur han förhåller sig till de föreskrivna reglerna, till respekten för irländaren Samuel Beckett i allmänhet och till de där plommonstopen - kubbarna i synnerhet:

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".