Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Litteratur

Bildande och passionerat om Jesus

Publicerat måndag 6 april 2009 kl 07.46
Jonas Gradell Foto: Thron Ullberg

För sex år sedan överraskade Jonas Gardell den läsande allmänheten med en tjock lunta med titeln Om Gud. Den fick övervägande god kritik, och bidrog säkert till att Lunds universitet utsåg honom till hedersdoktor i teologi, även om kristna referenser både på ytan och i undertexten genomsyrat hans böcker sedan debuten med Passionsspelet 1985. Och nu, lagom till påsk, utkommer Jonas Gardell med näste man till rakning: Om Jesus. Ulrika Knutson har läst.

Gardells bok pendlar mellan nykter populärvetenskap och passionerad postilla. Själv blir jag inte så chockad vid tanken på en svartmuskig och tandlös Jesus som satt till bords med skökor och publikaner. Se på målarnas bästa Jesusbilder. Inte Caravaggios sensuelle snygging som pryder Gardells bok, men tänk på Emil Noldes Kristus, som inte gick och skilja från rövarna på Golgata, eller Bror Hjorts Jesus på trettiotalet, som blev refuserad för att han såg f ö r  j u d i s k ut.

Mer provocerande är då tanken att Jesus blev korsfäst i onödan, och att hela idén med offerdöden på korset rentav har spelat ut sin roll. Gardell drar i strid mot dogmer, och bilden av den dömande Kristus, kanske som den framstod i hans egen baptistkyrka. Och här ligger den verkliga provokationen för oss världens barn: hans vassaste vapen är just barnatron. Stark så att den kan fälla en ateist.

Gardell ligger nära senare tids forskning om den historiske Jesus, och stryker under att hans lära var eskatologisk. Guds rike skulle komma här och NU. Sälj allt och ge åt de fattiga. Ge åt alla som ber dig. Men Guds rike dröjer, och Hundra år senare i texten De tolv apostlarnas lära, säger komikern Gardell, ges det mer förnuftigt småsnåla rådet: ”Låt pengarna svettas i din hand tills du vet vem du skall ge dem.” Medan han tolkar gör Gardell utmärkta litterära analyser av evangelierna. Det är god reklam för både den korthuggne Markus och den symbolbesatte Johannes.

När Gardell kavlar upp ärmarna är det för att ge Paulus en match. Detta dubbeltungade geni som gjorde kyrka av Jesus, och å ena sidan slog fast att här icke fanns jude eller grek, herre eller slav, kvinna eller man - för alla var ett i Kristus. Och å andra sidan stämplade ut syndare så det visslade om det. Inte alls i Jesu anda. Men ibland undrar jag om det inte var både Jesus och Paulus geni att de gav så motstridiga budskap. Så att vi har något att diskutera ännu efter 2000 år. Evangelium enligt Jonas är i alla fall ett intelligent, bildande och passionerat bevis för detta.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".