Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Konst

Håfström får allt att se meningsfullt ut

Publicerat måndag 20 april 2009 kl 07.50
Den eviga återkomsten (2003)

Jan Håfström är en av de svenska konstnärer som visas på Venedigbiennalen i sommar, men innan dess ställer han ut på Liljevalchs i Stockholm. Utställningen hämtar sin titel från Joseph Conrads roman Mörkrets hjärta och affischen pryds av Fantomens dödskallemärke. Och inne konsthallen är det både nedsläckt och ljussatt.

För 6-7 år sedan skickade Jan Håfström ut ett vernissagekort i form en urklippt springande Mr Walker, som en klippdocka i hatt och den blå rutiga rocken. Det var visuellt och grafiskt effektivt och figuren sitter fortfarande uppe på folks väggar och anslagstavlor.

Nu på Liljevalchs är idén utvecklad i full skala, väggarna i hela den stora mittsalen är fulla av sådana utsågade figurer ur Jan Håfströms egen mytologiska värld, Mr Walker, Fantomens alter ego när han går på gatorna som en vanlig man, Diana och Devil, Mörkrets Hjärta där Kurtz väntar vid Den Övre Stationen. Och Dödens Ö och Ishavet, både i Jan Håfströms egen version och Caspar David Friedrichs, alla dessa bitar som han ständigt blandar och ger i olika kombinationer.

Det är naturligtvis omöjligt att inte tänka på Öyvind Fahlström och hans variabla spelmålningar, samma serieteckningshårda visuella skärpa och samma rikedom av kombinationsmöjligheter. Fullt logiskt, och helt i Fahlströms anda, finns också en sajt på nätet där var och en kan göra sin egen Håfström, med hjälp av ett antal givna bitar. Skillnaden är bara att hos Fahlström är yttervärlden hela tiden intensivt närvarande, storpolitiken, världsekonomin, världsordningen, medan all sådant är lika intensivt frånvarande hos Jan Håfström. Här är det som en enda lång meditation över sådant som flykt och förklädnad, ondska och död och alltings melankoliska gåtfullhet.

Det mesta har visats många gånger förut, och här finns en riktig klassiker som porträttet av farmor, men det går inte så mycket, kombinationsmöjligheterna är oändliga och på något egendomligt sätt töms inte de här bilderna, eller tecknen, på mening av att förekomma så ofta, det snarare som om de samlar på sig lager efter lager av visserligen undflyende, men dock mening.

För det är ju så med Jan Håfström att han gör bilder med en sådan auktoritet att allting ser meningsfullt ut. Det finns väggar här som nog faktiskt mest är virtuosa uppvisningar i estetisk fingertoppskänsla, men det är så snyggt, och gjort med sådan precision så att man tror obetingat på det, även om det är svårare att säga exakt vad det är man tror på.

Men sådan är Mr Walkers värld, full av gåtor och hemligheter, och mycket svår att ta sig ur när man väl har hamnat där. Det enda man kan vara säker på är att Mr Walker kommer tillbaka. Det kan man lita på.

Mats Arvidsson, SR Kulturnytt
mats.arvidsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".