Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Måndag morgon och Allt en tjej vill ha

Publicerat fredag 22 augusti 2003 kl 07.55
En fransk-italiensk vinnare av silverbjörnen för bästa regi vid Berlins filmfestival förra året, och en amerikansk romantisk komedi. Två helt olika filmer, men på samma tema, att lämna allt och ge sig av. Den fransk-italienska heter Måndag morgon, och är regisserad av Otar Iosseliani, den amerikanska är Allt en tjej vill ha, av Dennie Gordon. Anneli Dufva har sett båda två.
Det är en allmän, mänsklig och i fiktionen ofta utnyttjad dröm, med sagoton. Den om att lämna allt, för att sen – kanske - komma tillbaka, som en annan eller i alla fall med nya insikter, att liksom mäta, väga det egna livet för att se vad det är värt. Och det är lite roligt att jämföra två så olika filmer som Måndag morgon och Allt en tjej vill ha för att se hur de båda använder sig av samma dröm. Måndag morgon europeiskt gråtung i tonerna, ytterst fåordig, med en briljant inledning; vanan och lusten får ta kropp i cigaretten – giftpinnen både flykt och uppror – arbetarna på rad fimpar först när de stiger på pendeln, sen när de går in till fabriken, för att alla i hemlighet, trots förbud, fortsätta röka dagen lång. Jag kommer minnas bilden av en glödande fimp i fickan på en vit skyddsrock… Varje dag är sig lik, och familjelivets trista lunk, får en dag fadern att ge sig av. Han, Vincent, som reser för att komma ifrån. Allt en tjej vill ha däremot öppnar med komplett amerikansk rekvisita, pladdrig berättarröst och känsloflirt, och tonåringen Daphne som reser till den far i London hon aldrig träffat. Pappan är, förstås, den finaste lord, med politikerkarriären i full gång, och så kan man spela på krocken ännu en gång: amerikansk frimodighet mot brittisk stelhet. Det är Askungen och den elaka styvsystern, det är trasiga jeans och Prins Charles. Och lika mycket som Allt en tjej vill ha håller sig till mallar och regelbok, kämpar Måndag morgon för att vara oförutsägbar. Där tjejen vill förklara, att det viktigaste av allt är att vara sig själv, vill Måndag morgon bara visa hur jaget rör sig med omständigheterna och kanske, hur vissa konstanter är större än individen. Vad som är bäst är en fråga om smak och dagsform, men själv föll jag den här gången för den amerikanska känslosatsningen, buren av den lagom charmiga Amanda Bynes som Daphne. Anneli Dufva
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.