Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
DOCKTEATER

Skändar döda dockor på scen

Publicerat tisdag 21 april 2009 kl 07.39
Jonathan Capdevielle som David Brooks i dockteaterföreställningen Jerk. FOTO: Alain Monot

Den franska regissören Gisèle Viennes dockteaterföreställning Jerk bygger på boken med samma titel av författaren Dennis Cooper om seriemördaren Dean Corll, alias The Candyman. Tillsammans med tonåringarna Wayne Henley och David Brooks mördade han minst 27 unga män och pojkar brutalt i Texas i början av 1970-talet.
   Cecilia Djurberg såg en magstark föreställning under scenkonstfestivalen Tupp på Uppsala stadsteater. 

David Brooks sitter och fnissar blygnervöst på scenens ensamma stol när publiken bänkar sig. Det är skådespelaren Jonathan Capdevielle som spelar den ene av seriemördaren Dean Corlls två unga medbrottslingar.
   Med handdockor gör han de andra rollerna när Brooks ska bearbeta sina upplevelser kring ”The Houston massmurders” med teaterns hjälp i fängelset.

Publiken får bakgrundshistoria i form av ett extra programblad och föreställningens fiktionslager-på-lager-form går igen i aktörernas kostymer. Capdevielle tar av sig munkjackan med texten ”Jerk” och blottar samma t-shirtbudskap som det gärningsmannen vid skolmassakern i Jokela bar: ”Humanity is overrated” (Mänskligheten är överskattad).
   Och vi kan omöjligt parkera det här ondskebudskapet i historien.

Gisèle Viennes estetik är lika skoningslös som berättelsens innehåll och öppnar hårt med en scen där den nallebjörnsmaskerade Candymandockan fistfuckar ett nymördat gosslik.
   Capdevielles slafsande ljudeffekter är asäckliga och ganska snart väljer vissa i publiken att lämna salongen.

Men som barn av en något avtrubbad generation kan jag på ett lite bisarrt vis uppskatta hur föreställningen uppnår samma grad av intensitet som den Dean Corll önskade att hans rituella avrättningar skulle ha. För med chockeffekternas hjälp biter sig frågan fast om hur och varför sånt här kan hända: Varför blev de här galningarna som de blev? Och hur kan vi förhindra att det händer igen?

Cecilia Djurberg, SR Kulturnytt
cecilia.djurberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".