Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
FILM

Ödesval i The Reader

Publicerat fredag 24 april 2009 kl 07.56
Kate Winslet och David Kross i Stephen Daldrys The Reader. Foto: Sandrews Metronome

Nu har den uppmärksammade tyska romanen Högläsaren från 1990-talet blivit film. The Reader är regisserad av Stephen Daldry, som också skrivit manus tillsammans med David Hare. Daldry har tidigare bl a gjort Timmarna. Som filmens Hanna Schmidt ser vi Kate Winslet - en roll som gav henne en Oscar.

En ung man i femtonårsåldern möter en tjugo år äldre kvinna, som han under en period har ett förhållande med. Han läser högt för henne. Flera år senare korsas deras vägar igen. Då studerar han juridik medan hon står inför rätta som före detta koncentrationslägervakt. Något han inte kände till om henne.
   Men under rättegången inser han också något annat, vilket skulle kunna hjälpa henne, men han inte förmår att röja. Istället kommer hela hans liv att präglas av detta val och av henne.

David Kross spelar ynglingen Michael ur bättre familj – både retsam och känslig, Ralph Fiennes spelar samme Michael sedan han blivit vuxen och jurist. En vemodig, sluten man. Och Kate Winslet är Hanna Schmitz. Spårvagnskonduktör. Osminkad och enkel, på gränsen till grå.  Hon är sinnlig, stadig, men också sårbar med den hemlighet som format hela hennes liv och som är så viktig för berättelsen.
   Berättelsen i sig, i sin tur, så viktig för regissören Stephen Daldry. Både Billy Elliot och Timmarna har byggt på samma allvar. Livet ingenting man bara springer igenom, livet en ständig konsekvens av minnen och val.
   Daldry gillar att låta filmen röra sig i tiden. I The Reader går vi från 50-talets slitna Tyskland med spårvagnar och koleldning över 60-talets fria studentliv till 80-talets  välbärgade Manhattan, för att landa i Tyskland igen, på 90-talet. Miljöerna är exakt fångade med sina olikheter och stämningar.

Men det är framförallt ansiktena som fastnar i filmen The Reader. Jag ser framför mig en av Michaels studiekamrater från juristlinjen – han som argt ifrågasätter professorns krassa konstaterande att det finns moral och så finns det lag. Att det är lagen som människor lever efter. Studenten vill inte att det ska vara så, vill inte acceptera att vilka handlingar som helst kan godtas i skydd av lagen.

Jag ser den överlevande judiska kvinna, spelad av Lena Olin, som med eftertryck säger att man inte kan söka sanningen i lägren – att man inte ska söka i lägren; de är helt enkelt inte terapeutiska. Den vuxne Michael som lyssnar, med tårar i ögonen.

Självklart, säkert och konventionellt låter Daldry och David Hare denna komplexa roman bli till en helt fungerande film. Lite socker på toppen, lite mer avrundning på slutet... Det gör faktiskt inget; det lindrar bara insikten om att skulden finns, aldrig går att glömma.

Men att människan måste leva ändå, kan känna kärlek ändå.

Anneli Dufva
anneli.dufva@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".