Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Moderna Museets sista utlokaliserade utställning

Publicerat fredag 29 augusti 2003 kl 07.46
Nu stänger Moderna Museets provisoriska lokaler på Klarabergsviadukten i Stockholm. Först i februari 2004 öppnar det nu, förhoppningsvis, mögelfria museet på Skeppsholmen. Dags att summera ett mellanspel, alltså. Och summering är vad man håller på med på Moderna Museet just nu, i ett både tillbaka- och framåtblickande program. Kulturnytt vill inte vara sämre. Mårten Arndtzén:
Sista Bilden. Så heter den sista utställningen på Klarabergsviadukten. Konstnärerna Carsten Höller och Miriam Bäckström har annonserat, både bland professionella bildbyråer och vanligt folk, efter foton som på ett eller annat sätt ansluter till rubriken. Den Sista Bilden. Allt ifrån blodiga avrättningar till glada studentfoton har det blivit. Värst är fotografierna på spädbarn, och de är rätt många. Enkelt, visst - men gripande. Skarpt. Jag önskar att man kunde säga detsamma om Moderna Museet. Men det tiden sen huset på Skeppsholmen stängde lämnat efter sig är, tvärtom, ett stort luddigt frågetecken. Att man friskt lånat ut ur de egna samlingarna, till allsköns museer runtom i landet, är utmärkt. Ett generöst sätt att i brist på egna lokaler leva upp till den historiska, museala delen av museets uppdrag. Med den andra delen, att spegla det som händer här och nu, både i Sverige och internationellt, har det varit betydligt sämre. För att tala klarspråk: nästan ingenting. Några programaftnar på Klarabergsviadukten - och så den besynnerliga lilla utställningsserien Udda Veckor, som snarast känts som ett försök att visa samtida konst utan att befatta sig med samtidens stora frågor och trender. Chefen Lars Nittves uttalande i vintras, att det råder en ohälsosam fokusering på samtiden i svenskt konstliv, gör knappast saken bättre. Jag tror att Modernas frånvaro haft betydelse. Stockholm har i alla fall inte varit sig riktigt likt. Det har visserligen poppat upp en del unga plantor, gallerier och mötesplatser för det yngsta, minst etablerade konstlivet. Men högre upp i näringskedjan, både på institutionerna och de privata gallerierna, har det liksom slappat till sig. Det är nåt som fattas. Och nu slår alltså moderna igen portarna. Igen. Under fyra långa, mörka månader. Får jag be om största, möjliga tysssssssstnad. Mårten Arndtzén
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.