Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Film

Fyndig men självgod Duplicity

Publicerat fredag 29 maj 2009 kl 07.46

Vad gör hemliga agenter när de går i pension? Tja, kanske börjar de med företagsspioneri ifryspizzabranschen. Det föreslår iallafall Tony Gilroys nya film Duplicity, med stjärnorna Julia Roberts och Clive Owen i huvudrollerna.

Jag tar underhållningsfilm på allvar. När jag går på popcornbio bryr jag mig om komposition, struktur, stringens, lekfullhet och kvalitet. Så för mig har Duplicity ett problem, ett stort problem: nämligen manusförfattaren tillika regissören Tony Gilroy.

Gilroy har tidigare skrivit actionfilmerna om Jason Bourne, som jag verkligen älskar, och en hel del annan “intelligent genreunderhållning”. Problemet är att han är så himla nöjd med sig själv, den här begåvade mannen, att han den här gången har tappat all självkritik.

Gilroys Duplicity är en fyndig liten thriller med komiska inslag om två hemliga agenter som blir passionerat förälskade och besluter sig för att sno en företagshemlighet värd flera miljarder dollar. Och det är snyggt filmat, särskilt titelsekvensen är fantastisk, även om den sedan visar sig sakna direkt koppling till handlingen.  Och handlingen berättar Gilroy naturligtvis inte i kronologisk ordning, så vad som egentligen händer och vem som egentligen blir lurad avslöjas i stället gradvis, i en serie tillbakablickar.

För att sånt ska fungera krävs att varje avslöjande liksom tvingar tittarna att omvärdera allt som vi tidigare sett. Lite som att lösa en komplicerad ekvation, där man under processens gång inte alltid vet om det kommer att stå ett plus- eller ett minustecken framför lösningen. Men här, varje gång vi närmar oss en ny variabel eller parentes, så trummar Tony Gilroy liksom på sin stora trumma och säger “kolla här, ett sånt fett avslöjande jag har byggt upp till”, men i stället blir sedan det nåt ganska förutsägbart eller lite tråkigt, eller på sin höjd ett litet fniss. Det är helt enkelt inte lika fyndigt som han tror.

Filmen innehåller också rent bokstavligen en obegriplig formel som ska lösas alldeles på slutet i den stora finalen som man ju hoppas bygger upp till nåt slags skräll. I stället pyser luften ur handlingen som en trött liten fis. Och det tror jag är Tony Gilroys olidligt självgoda försök att dekonstruera våra förväntningar på genren.

Om man nu inte har några särskilda förväntningar, och bara vill se Julia Roberts och Clive Owen ligga med varann i glamourösa hotellrum, ja då funkar det väl sådär. Men deras typ av superstjärnor är alltid lite blanka. Tänk på en film som Notting Hill till exempel, den fungerar framför allt för att Roberts och Hugh Grant är omgivna av så många fantastiska biroller. I Duplicity har Tony Gilroy haft lite samma idé. Två av vår tids största karaktärsskådespelare, Tom Wilkinson och Paul Giamatti, spelar rivaliserande företagsledare, men filmen som dom är med i känns mer som en antikapitalistisk crazykomedi än cool agentaction. När Gilroy sedan låter dem kapa hela filmen på slutet känner jag mig lite lurad. Det är inte vad han har byggt upp till i nästan två timmar och ändå känns det som att han sitter där och klappar sig på axeln för att han, typ, är smartare än jag.

Visst, slutet är oväntat, och på nåt högre plan är det väl en intelligent kommentar på actionfilmens problem. Men orkar man det det? Kanske, om man har druckit ett glas vin, och ätit lite popcorn, och håller nån i handen som man tycker om. Annars? Äh… det är substanslöst och inte särskilt kul.

Johanna Koljonen

kulturnytt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".