Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
DRÄKTHISTORIA

Ryska Balettens 100-åriga kostymtrend

Publicerat fredag 29 maj 2009 kl 08.54
Kostym för en Mandarin av Matisse. Foto: Jonas Melin

I år jubilerar en av danshistoriens viktiga milstolpar- Ryska Balettens 20-åriga epok. För nu i maj är det exakt 100 år sedan ryske konstnären, dansaren och koreografen Sergej Diaghlev inledde sin första Saison Russe med opera och balett i Paris som senare skulle bli den legendariska Ryska Baletten. Dansmuseet i Stockholm ger ut en exklusiv jubileumsbok och visar upp sin stora samling av originalkostymer från Ryska Baletten i en utställning som gjorts av Constance af Trolle och Nils Albert Eriksson.

För att förstå vad det var som gjorde Ryska Balettens föreställningar så epokgörande måste man ha i åtanke att balett i Paris fram till Diaghlevs första Saison Russe i princip var synonym med vackra ballerinor i konventionella klänningar som ögongodis för herrar som inte i första hand gått dit för själva dansens skull.

En viktig nyhet med Diaghlevs Ballets Russes var därför mansdansarnas framträdande position, det var ju där stjärnor som Vaslav Nijinsky fick sina stora genombrott.
   Men det nya med Ryska Baletten var också synen på dansen som konstart, där den nyskapande koreografin matchades av kostym och dekor som för första gången designats utifrån en helhetstanke - och av erkända bildkonstnärer.

Kostymer som - med sin spännvidd mellan exotistisk orientalism och grafiskt, modernistiskt avantgarde- blev rejäla trendsättare i Parismodet då och inspirerat modeskapare fram till dags dato. Dansmuseets samling har restaurerats ambitiöst för att återspegla sina forna glansdagar. Här kan besökarna närstudera kreationer av Henri Matisse, Léon Bakst, Pablo Picasso med flera.

Själv blir jag helt starstruck av en grupp folkloreinspirerade kostymer med tillhörande smurfmjuka stövlar dekorerade med säkert helt nödvändiga knytband. Stövlar som designats av Nicholas Roerich och som framförde de berömda inåttåade stegen i Nijinskys historiska skandalbalett till Stravinskijs Våroffer 1913.

Cecilia Djurberg SR Kulturnytt
cecilia.djurberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".