Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
LITTERATUR

Powers klumpar sig i Minnets eko

Publicerat tisdag 2 juni 2009 kl 05.55
Richard Powers

Richard Powers är en av det senaste årens mer omtalade amerikanska författare. Hans förra bok, När vi sjöng blev en stor kritikerframgång och för The Echo maker fick Richard Powers The National Book Award 2006 och romanen var också nominerad till Pulitzerpriset. Nu föreligger The Echo Maker i svensk överättning av Hans-Jacob Nilsson och har titeln Minnets eko.

Varför har Richard Powers skrivit Minnets Eko? Det förstår jag inte vid sid hundra och inte när jag läst tvåhundra sidor. Först vid omkring sidan 400 börjar jag ana drivkraften bakom den långa berättelsen om Mark som efter en bilolycka drabbas av en psykisk sjukdom som förändrar hans personlighet. Det är som om romaningenjören Powers bygger en trevånings roman. På bottenvåningen finns Mark, på våning två bor hans syster Karin som överger sitt eget liv för att sköta brodern. Så finns där en tredje våning med den berömde doktor Gerard Weber som är hjärnforskare och populariserat sin vetenskap med böcker om konstiga fall. Läkarens nya bok misslyckas, han går in i en livskris som djupnar kring sid 400 och det är där Richard Powers har sitt hjärta. Den framgångsrikes kris är en annan än Marks kris. Den ene är sjuk, den andre har kanske botemedlen, men bägge är på väg att förlora sina jag.

Jag tycker mig minnas att Powers kallats den siste generalisten, alltså den siste allmänpraktiserande författaren. Powers är en av få författare som har något att säga om naturvetenskap och bokens Weber förefaller näst intill kopierad på den verklige och intressante Oliver Sachs. Så det är inget fel på ambitionen när Powers försöker nagla fast USA efter invasionen i Irak och med nya krig på väg.
   Powers observationspost ligger i en obygd dit nuet når som svall från avlägsna stormar. Det enda intressanta i den lilla ort där berättelsen utspelas är den årliga trandansen. Men att det kommer så många tranor dit beror på att livsförutsättningarna ändrats, det finns inte tillräckligt med våtmarker för dem. Och att Marks världsuppfattning blir allt sjukare; och systerns sorg, hennes pojkväns slutenhet, att läkaren Weber bryter ihop beror också på ändrade livsförutsättningar.

Bokens grundläggande dilemma är motsättningen mellan vårt samhälle och de uråldriga mönster som är nedärvda i oss. Ja, världen är sjuk, men jag tror inte att Richard Powers är författare att diagnosticera den. Men vem hade varit det? Hela projektet, att skriva den stora amerikanska romanen, att berätta om samtiden med allegorier är hopplöst. Trots allt var det ett tag sedan Moby Dick kom ut.
   Likt bokens tranor dansar orden bara korta ögonblick i Minnets Eko. Som roman är den tankeväckande, men klumpig. Man bär frågorna, inte gestalterna med sig. Dock tror jag inte att Powers känner sig klar med den amerikanska romanen. Själv skulle jag gärna se honom dra mot Europa och prova hur mycket gestaltning en essä håller för.

Mikael Timm, SR Kulturnytt
mikael.timm@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".