Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Indisk konst i Borås

Publicerat tisdag 16 september 2003 kl 08.55
De internationella konstbiennalerna blir bara fler och fler. Nyligen avslutades en i Göteborg, i helgen öppnade en i Tirana och på torsdag drar Istanbulbiennalen igång. Alltmedan den största, och äldsta, i Venedig pågår för fullt. Och vill man veta vad "samtidskonst" är för nåt, då ska man åka på biennal. Det är här själva begreppet definieras, och agnarna sållas från vetet. På konstmuseet i Borås öppnade nyss en utställning som ifrågasätter den här definitionen, genom att överskrida den - här i väst - så skarpa gränsen mellan fin- och så kallad folkkonst, liksom den mellan lokalt och internationellt. "Sites of Recurrence 2", som den heter, tar sin utgångspunkt i den indiska konsten.
(Inslaget inleds med sång) Swarna Chitrakar är rullmålare och kommer från en liten by i västra Bengalen dit TV och moderna massmedia ännu inte hittat fram. Hon arbetar i den så kallade Pata Chitra-traditionen med långa berättelser illustrerade av handmålade bilder, uppklistrade på tygrullar som rullas upp varefter sången eller berättelsen fortskrider. Det är en konstart som i århundraden fungerat som nyhets-och kunskapsförmedlare på den bengaliska landsbygden och gör så än idag. Här handlar hennes sång om händelserna den 11 september för två år sedan och de färgstarka bilderna hon rullar fram visar detaljrika dramatiska scener av flygplan, människor i brinnande höghus och krigiska talibaner. Swarna är en av dom femton indiska folkkonstnärer som tillsammans med professionella konstutövare från Indien och Europa nu deltar i utställningen på konstmuseet i Borås. Den började som ett workshop i januari i år i Chennai, eller f d Madras i Indien med ett 30-tal inbjudna konstnärer. Initiativtagare har varit den svenska konsnärinnan Tamara Malmeström , en av de fyra nordiska konstnärer som nu också finns med i Borås. En grundtanke med utställningen har varit att utforska vad som uppstår i mötet mellan det lokala och det internationella. Ett exempel på detta är samarbetet mellan den norsk-algeriske konstnären och brodören Hans Hamid Rasmussen och en grupp indiska kvinnor, som gör detaljrika broderier och collage. De har berättat för honom om sina drömmar för framtiden, som han har överfört till broderi på stora luftiga vita tygstycken, som visas i Borås. Kvinnotemat och kvinnornas situation i dagens Indien står i fokus på utställningen. Där får också den textila konsten stort utrymme. Textil konst har ju en tradition att bygga på i Indien och är väl representerad. Både i traditionell och mer experimentell form. Textila installationer med långa tunna trådar i rött eller svart omgivna av vaxad gasväv eller gummimassa, stiliserade fantasidräkter och nonfigurativa textila mobiler med hängande, trädda nålar visas sida vid sida med traditionellt, naivt berättande broderi. Överhuvudtaget är detta en utställning som medvetet undvikit att betona det exotiska och främmande för att i stället understryka det gemensamma i allt konstutövning: fantasin, lek med material, symboler och tradition. Men framförallt vill den hålla fram det gränsöverskridande såväl geografiskt som genremässigt säger utställningens producent, museichefen Elisabeth Haglund på konstmuseet i Borås: - Svårt säga var konsten egentligen befinner sig, om det är i en avlägsen indisk by eller i Borås eller i Madras... Gränserna har suddats ut på vår jord nu, och den bilden tror jag kan kännas genom vår utställning här i Borås. Monica Malmström
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.