Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Naken Kvarnström

Publicerat tisdag 16 september 2003 kl 07.55
Nyligen belönad med såväl Birgit Cullberg-stipendium som Carina Ari medalj, så är det nu dags för koreografen Kenneth Kvarnström att för en tid ta farväl från publiken - som kreatör. "Blind Me" som hade Sverigepremiär på Dansens Hus i torsdags, blir som ett tillfälligt testamente över Kvarnströms arbete de senaste femton åren. Och föreställningen, som tillägnades minnet av Anna Lindh, blir alltså det sista Kvarnström gör innan han tillträder som chef för Dansens Hus i januari.
Det är långt ifrån självklart att ladda en föreställning full med känslor och stämningar med bara tre personer på scenen under en hel timme. Det är sånt som Kenneth Kvarnström och hans dansare lyckas med. Utan stora åthävor. Snarare har Kvarnström gått i motsatt riktning. Blivit mer återhållen eller mer noga med vad han väljer att ta in. På det rena golvet framför ett draperi av rektangulära metallbitar kommer Ludde Hagberg och Kvarnströmveteranen Cilla Olsen in helt nakna med kläderna i händerna. Det är där det börjar - så naket och blottat som det kan vara. Genom hela förställningen byts kläder ut, som för att understyrka det omöjliga och samtidigt nödvändiga i att försöka gömma sig bakom en annan hud. Om det så är en illgul peruk till en naken överkropp, två struttande frackar, eller lurvigt djuriska ben så lyckas inget skal vara så hårt att det kan skydda det sköra känsloliv som göms innanför. Efter att under 15 års tid ha sökt i olika riktningar: från det besatt utlevande, till det mjukaste sensuella har Kenneth Kvarnström nu mer och mer lyckats foga samman de två olika uttrycken. Det är liv och död, och kärlek och utsatthet och besatthet. Allt på samma gång. Och det finns så tydigt placerat inne i dansarnas kroppar. Framförallt kanske hos Cilla Olsen som verkligen till fullo ger dessa motstridiga känslor en och samma kropp. Det kvarnströmska koreografiska språket av böljande rörelsekedjor behärskar hon fullt ut. Med blicken fäst någonstans långt bortom publiken strålar ett spektrum av känslor utifrån henne…Integritet och sårbarhet. Styrka och mjukhet. Det är svårt att värja sig. Cecilia Blomberg
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.