Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kök - en sorts kärlekshistoria.

Publicerat fredag 19 september 2003 kl 11.49
Det fanns en tid då Sverige samfällt exploderade i lust efter lite ordenlig hushållsrationalitet. En dröm om det heltigenom praktiska hemmet förkroppsligad i Hemmens Forskningsinstitut, upprättat 1944 som noggrant kartla mors rörelser i det folkhemska köket, för att få perfekt avstånd mellan spis och avställningsyta, porslinsskåp och slask, diskho och hustruhand. Om detta mätande handlar Psalmer från köket en film av Bent Hamers och Jörgen Bergmarks men när den tar sin början är det dags för de ensamma männen att ha observatörer i köket
Ramberättelsen kring Bent Hamers och Jörgen Bergmarks egentliga berättelse i filmen Psalmer från köket är efterkrigstidens svenska hushållsrationalitet, förkroppsligad i Hemmens Forskningsinstitut, upprättat 1944. Kartläggningar av hemmafruns rörelsescheman i det folkhemska köket lade grunden till lämpliga standardiseringar för att åstadkomma idealköket, med rätt avstånd mellan spis och avställningsytor, mellan porslinsskåp, diskbänk och bord, mellan skafferi och bakbord, mellan diskho och hustruhand. När Psalmer från köket, som är Bent Hamers tredje långfilm, när den tar sin början är det de ensamma männens tur att bli observerade i sina köksrörelser för att också de ska undfå sin köksideal. Studien ska utföras i Norge och en långa karavan av volvo PV444:or med vidhängande husvagn rullar över gränsen. Men hur går det sen? Göran Sommardal har sett fortsättningen. Meningen med hela det omständliga ramverket som filmen börjar med att introducera: mätmetoderna, förhållningsreglerna, de långbenta observatörsstolarna, den strängeligen tigande objektiviteten och den dödligt tystlåtna ambitionen – är att det stilla ska förvittra i all sin välmenande stelbenthet. Tomas Nordströms på den höga stolen uppflugne observatör är ensam, och ensam. Lika ensam som den ensamstående Isak, spelad av Joachim Calmeyer, vars köksrörelser han är ditsatt att förteckna. Det hjälper inte att den svenske platschefen, småilsket inkarnerad av Reine Brynolfsson, liksom på utsidan av sin naturliga motvillighet mot hela rasket gör allt en byråkrat kan för att värna om sina forskande adepter och kräva rättning i ledet. Tillvaron, ja själva livet tar ut sin rätt. Mer becket än så här blir det nog inte i Sverige-och-Norge, och Bent Hamer har verkligen bemödat sig om att inte stryka under, att bara stilrent och koncentrerat berätta. Aldrig suga på karamellen, aldrig skriva mig på näsan. Envetet, dristigt, t.o.m. våghalsigt långsamt. Men aldrig utan rörelse. Till slut blir det en kärlekshistoria. Inte en sådan om kärlek mellan äldre herrar, vilket väl den queer-politiska korrektheten skulle föreskriva. Inte ens en kärlek mellan människor. Utan en kärlek till en särskild sorts tillvaro, till det liv som ingen riktigt förmår mäta upp. Göran Sommardal
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.