Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Årets operahändelse i Finland

Publicerat onsdag 24 september 2003 kl 08.50
Årets operahändelse i Finland inträffade under veckoslutet på Nationaloperan i Helsingfors. Förhandspubliciteten och förväntningarna kring Einojuhani Rautavaaras "Rasputin" har varit enorm och vår Helsingforskorrespondent blev heller inte beskiven. Och dessutom imponerad över huvudrollsinnehavarens och basen Matti Salminens fysiska prestation. Han torde ha slagit något av ett världsrekord i operabassång.
En timme och tjugo minuter effektiv sångtid. Det motsvarar två Verdioperor, har världsstjärnan Matti Salminen konstaterat apropå sin väldiga prestation som Rasputin, förföraren och munken vid den sista tsarfamiljens hov årtiondet före ryska revolutionens utbrott. Sannolikt är detta världsrekord i bassång. Annars är det inte kvantitet utan kvalitet som räknas i den i dagarna 75-årsjubilerande Einojuhani Rautavaaras försök att måla bilden av en dramatisk tid, där de som borde leda och sporra, tsaren och de styrande klasserna i Ryssland, enbart greps av tvekan och tvivel. Det gäller också porträttet av Rasputin själv. Här framstår han mindre som demon eller som Mörkrets furste av den asketiska sorten -den vanligaste bilden- utan här förefaller Rasputin mer vara ett slags allmänt passionerad livsnjutare, fylld av längtanssånger om Sibirien, med profetisk förmåga att frammana synen av de kriser och blodbad som skall hemsöka moder Ryssland. Men oavsett hur det förhåller sig med den historiska sanningen om Rasputin ....med hjälp av allt vad Nationaloperan förmår uppbåda av scenkonst, goda sångare, kör och balett, gör Matti Samlinen Salminen och inte minst dirigenten Mikko Franck föreställningen till en stor framgång. Så har den också tagits emot av kritiken. En märklighet i sammanhanget är att bara fem dagar före urpremiären på Rautvaaras Rasputin i Helsingfors hade operan i Los Angeles urpremiär på Deborah Drattelins Nikolas och Alexandra, alltså ett verk där visserligen förhållandet mellan tsaren och tsaritsan ställs i förgrunden, men Rasputin har en väl så viktig roll. I Los Angeles sjungs Rasputin av ingen mindre än Placido Domingo. Av det här sammanträffandet kan man sluta sig till att just det här ämnet tycks utöva en alldeles särkild lockelse på vår tid: den traditionella europeiska adelskulturen som viker sig inför i uppror och folkligt religiösa, mystiska krafter. Rautavaaras musik är lätt att ta till sig. Den pulserar fram. Han använder sig av grepp från olika genrer och epoker. Den ryskortodoxa kyrkotonen förstås. Någon gång förs tanken till Boris Godunov i Mussorskijs operatappning. Tolvtonsteknik blandas med wagnerskt bleck och blås. Rena zigenarromanser. Som när Rasputin och hans mördare, den unge fursten Felix Jusupov, Martti Salminen och Jyrki Anttila, gemensamt lovprisar Sibirien, som vore det i en smäktande italiensk opera. Bengt Lindroth
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.