Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
DECKARE

Is och plågade hjärnor i Hypnotisören

Publicerat fredag 24 juli 2009 kl 07.46

Idag kommer den omsusade svenska kriminalromanen Hypnotisören ut. Skriven av pseudonymen Lars Kepler, kvinna, man, Hbt-person, debutant eller etablerad författare. Ingen vet, men spekulationerna böljar. Dessutom är rättigheterna till boken redan sålda för mångmiljonbelopp till utlandet. Så pr-maskinen rullar smidigt kring denna första del i en planerad serie om Kriminalinspektör Joona Linna.

Som i samband med undersökningen av ett brutalt massmord på en hel familj tar kontakt med en motvillig och sparkad läkare Erik Maria Bark. En gång ansvarig för ett kontroversiellt gruppterapiprojket där trauman behandlades med djuphypnos. Det visar sig ett den grupp han varit ansvarig för på inte sätt glömt honom.

När jag såg upp från boken för att bokstäverna krympt hade jag läst 344 sidor i ett svep. Så framåt, framåt vill man i berättelsen väldigt skickligt inspirerad som Hypnotisören är av röjigt händelsematat thrillerberättande där dramturgin är allt snarare än av svensk regnig polismolokenhet.

Det filmiska uppstår i allt från skildringar av ljus som faller över sovande kvinnoaxlar strimmade av lakanets tyg till slutscenens buller och bångkatastrof med is, sjunkande bussar och eld. Hypnotisören är också Stockholmsskildring, och författarens reaserchpromendar lyser ibland igenom på ett roligt sätt i de korrekt återgivna beskrivningarna av formen på ett regnskydd utanför Rikspolistyrelsen eller en adress i Vasatan. Å andra sidan framstår Stockhomlsförorten Tensta som en mycket mystisk plats

Ledtrådar har en tendens att ibland ramla ner i handen på Erik och Joona, trådarna till alla de misstänkta mentalt sjuka som utövar våld nästan uteslutande pga av monumentalt tilltrasslade modersrealtioner. Överhuvdtaget är psykiska sjukdomar och trauman på sant Hollwoodskt lika med att förlora alla mänskliga drag, alla sidor av förnuftet och transformeras till ett helt oberäknelig vildjur. En förfrämling av mördare som  verkar vara ett helt nödvändigt drivmedel för hela skräckthrillergenren.

Så ett omsorgsfullt vävt spänningsnät, säker dialog, och ett högst fantasifullt förhållningsätttill hur en plågad hjärna fungerar plus lite svensk is, det är Lars Keplers skapelse.

Jenny Teleman
jenny.teleman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".