Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
KULTURPOLITIK

Ungas medievanor skapar nya normer

Publicerat torsdag 30 juli 2009 kl 07.46
Kulturministern sa i sitt tal att hon, som ordförande för EUs ministerråd för kultur och medier, kommer att lägga förslag till hur barn och ungas kreativitet kan främjas. Foto: Björn Larsson Rosvall/Scanpix

Ungas kreativitet och kultur- och medievanor är ämnena på EU-konferensen För en kreativ generation, som pågår i Göteborg. 
   350 delegater från hela EU - politiker, oberoende forskare, expertgrupper och kulturarbetare - fanns på plats för att stöta och blöta kreativt skapande bland barn och unga.
   Konferensen är kulturdepartementets huvudnummer under det svenska EU-ordförandeskapet.

En generation som är online och rör sig i ett globalt, digitalt universum - en värld som dom i hög grad själva är med och skapar. Med dagens billiga och enkla teknik blir barn och ungdomar alltmer sina egna kreatörer och kulturproducenter.

Det talas om ett samhällsskifte, om nya normer och konsumtionsmönster där unga människor i interneteran förhåller sig till kultur och media på ett eget och annat sätt än den vuxna generationen. Hur kan man då på politisk nivå möta dessa nya behov och skapa ett nytt medielandskap?

Kulturnytts Malin Holgersson var på plats i går, och pratade med Håkan Hydén - professor i rättssociologi, Navid Modiri - ung kulturell mångsysslare och Renad Qubbaj, generaldirektör för Tamer Institute, årets ALMA-pristagare.

SR Kulturnytt
kulturnytt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".