Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
MEDIER

Tidningsbranschen vill dela material med Sveriges Television

Publicerat torsdag 30 juli 2009 kl 07.46

Det brittiska public service-företaget BBC har slutit ett avtal med några av landets tidningar om att de ska få visa BBC-material på sina hemsidor. Och hemma i Sverige visar nu tidningsbranschen intresse för ett liknande avtal med Sveriges Television.

Tomas Brunegård, som är Tidningsutgivarnas ordförande och vd för mediekoncernen Stampengruppen, säger till branschtidningen Resumé att han gärna skulle se ett liknande samarbete med svenska public service. Han tillägger att den här typen av samarbete är en viktig framtidsfråga.

Brittiska The Guardian kallar avtalet för historisk. Den går ut på att de fyra största brittiska webbtidningarna, Mail, Guardian, Telegraph och Independent på sina hemsidor får visa BBC-producerade nyhetsklipp inom ämnena inrikespolitik, ekonomi, hälsa och teknologi. Men det får inte finnas någon reklam i videoklippen, förutom BBC:s egen logga.

Även om tidningarnas hemsidor förstås går att läsa även i Sverige, så kommer själva videoklippen bara att kunna ses från Storbritannien.

SVTs vd Eva Hamilton skriver i en kommentar till Kulturnytt att hon är öppen för en diskussion, men hon tillägger att saken inte är okomplicerad eftersom SVT har andra och mer restriktiva regler för kommersiella samarbeten än vad BBC har.

Kim Nordberg
kim.nordberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".