Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Litteratur

Kadefors mot präktigheten

Publicerat onsdag 26 augusti 2009 kl 07.47

Sara Kadefors har en bakgrund på radion, men fick ett dundrande genombrott och Augustpris för ungdomsromanen Sandor slash Ida, som sedan också blev film och just nu lanserats på den amerikanska marknaden under titeln Are u 4 real?
   Kadefors har också skrivit film- och tv-manus, barnböcker och romanen Fågelbovägen 32, som kom ut 2006. Och nu kommer hennes nya roman, Borta bäst.

Att slå sönder vardagslunken. Att rucka på föreställningen om normalitet. Sara Kadefors verkar ha ett visst behov av att göra det.
   I Fågelbovägen 32 lät hon den krackelera inifrån genom den unga kvinna som får en fristad hos familjen.
   I Borta bäst har Sylvia lämnat sin familj och radhuset i skam efter en handling hon inte kan stå för. Den tidigare på ytan så perfekta Sylvia. Kvinnan utan egenskaper som inte verkar ha vetat bättre än att försöka köpa sig till ett liv. Hon har bara velat ha, för att ha, för att låtsas vara.
  "Vad som bekymrar mig är att jag inte har någon själ." säger hon i en stund av klarhet till prästen på häktet. En av de platser hon plötsligt befinner sig på. För att sedan flyta vidare än hit än dit i ytterligare några turer innan både hon och berättelsen landar i någon sorts insikt.

Och det är en bra utgångspunkt för en roman: att låta en person tappa fotfästet i sitt eget liv. Allt det välbekanta som plötsligt blir främmande, allt det underliga som lika plötsligt blir naturligt.
   När boken börjar sover Sylvia i bilen och sköter sin hygien och äter sig mätt på andras rester på det stora möbelvaruhuset. Sen bor hon under en period hos en knarklangande prostituerad innan hon på olika vägar kommer åter till radhuset i förorten, som inneboende hos sin ex-man och hans nya fru. Och dottern Jonna, som precis tagit studenten på den privatskola inne i stan där modern med sina sociala ambitioner placerat henne.

Sara Kadefors driver säkert sin historia framåt, genom samhällslagren och Sylvias inre. Och jag gillar det som verkar vara hennes författarprojekt; att utmana vår tids värdeskalor, att skriva sig bortom den präktighet hon i en intervju sagt sig avsky.
   Men enkelt är det inte. De omvända schablonerna, som den goda horan, hotar hela tiden. Och Sylvias kala inre gör det inte heller helt lätt. Men suget i Borta bäst finns samtidigt i just tomheten; i Sylvias längtan bort, bortom. Och då kan den totala friheten faktiskt vara att bo i bilen.

Anneli Dufva, SR Kulturnytt
anneli.dufva@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".