Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Film

Tystnaden talar i fina debuten Flickan

Publicerat fredag 4 september 2009 kl 07.46
1 av 2
Bianca Engström spelar huvudrollen. Foto: Hoyte van Hoytema
Tova Magnusson-Norling
2 av 2
Tova Magnusson-Norling

Idag är biopremiär för Flickan, en film vars berättelse kan påminna om klassikern Barnens Ö: det lockande och samtidigt ohyggliga i att bli lämnad helt själv. Karin Arrhenius har skrivit manus och Fredrik Edfeldt långfilmsdebuterar som regissör.

Vad är tid? Ja, det är två helt olika saker för den som lämnas ensam - och för de som bara åker bort ett tag, de som vet att de kommer hem. Medan hon, 10 år gammal inte kan veta, kanske är det så här livet är nu? Det blir i alla fall aldrig riktigt detsamma igen.
   Vad som egentligen utspelar sig inuti den namnlösa flickan vars föräldrar biståndsarbetar i Afrika en sommar, vad hon känner är något som filmen sluter sig kring, men den står också vidöppen för oss att kliva in i, för åskådarens föreställningsvärld.

Och apropå tid, här är det tidigt 80-tal, det står klart några ögonblick in filmen, pappan sitter och röker i bilen, utan säkerhetsbälte och barnen där bak är inte heller fastspända. Och scenografin har samma tonträff. Hoyte van Hoytemas foto är skirt och drömskt, men på gränsen till att bli lite för förtjust i sin egen skönhet kan jag tycka. Som om filmen var till för fotots skull och inte tvärtom.

Nå, Flickan står hursomhelst på flera stadiga ben: Karin Arrhenius manus är modigt tystlåtet, med tillit till bilden och skådespelarna, och ja, de är ju flera fall lysande: Bianca Engström i huvudrollen, skarpskuren och ändå barnmjuk och Tova Magnusson-Norling har väl aldrig varit så bra som i rollen som flickans moster, hon som skulle vara barnvakt, men som istället följer sin egen neurotiska agenda.
   Regissören Fredrik Edfelt är en fullfjädrad personinstruktör redan i debuten, och med sitt milda tungsinne fortsätter filmen att växa, långt efter att eftertexterna rullat färdigt.

Måns Hirschfeldt, SR Kulturnytt
mans.hirschfeldt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".