Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Musik

Djärva tolkningar av Beatles låtar

Publicerat fredag 11 september 2009 kl 08.54
Beatles 1974. FOTO: AP

Beatles musik som teater har man väl inte stött på tidigare i någon större utsträckning. Men nu har det hänt. Det är Gasvaerksteatern i Köpenhamn som fått rättigheterna att fritt tolka deras musik.
   Det har blivit Come Together - en teaterkonsert, där 31 Beatleslåtar fått ny musikalisk och visuell dräkt.

Det kan ju tyckas lite märkligt att Beatles' musik inte redan tidigare dramatiserats i större utsträckning, men kanske hade det känts konstigt att binda samman musiken till en historia. Då är teaterkonsert en kompromiss där låtarna mer får formen av fritt stående nummer. Regissören Nikolaj Cederholm har tidigare haft stor framgång i i Danmark med motsvarande grepp på Gasolins och Beach Boys musik.

Och Come together har blivit en stilmässigt konsekvent föreställning med både för och nackdelar. Inte så lite av tonen och det poetiska scenspråket känner vi igen från Cirque du soleil.
   Det är mycket luftnummer, sångare som svävar upphissade i kablar eller effekter som kommer ur scengolvet. Ensemblen är klädd i kostymer som representerar olika tidsepoker - från togaklädda romare till napoleon-kopior.

Tack och lov har man inte gett sig på att försöka spela Beatles på Beatles sätt. Nej det är nya musikaliska tolkningar. I några fall småfyndiga, Norwegian wood får man som en franskklingande chanson och Your mother should know som tango, andra gånger förefaller man mest ändra för att visa att det går.

Get back blir en hårt distad rocklåt ungefär som om Nine inch nails hade gjort den. Det är hela tiden väldigt snyggt och ambitiöst iscensatt - svagheten är att hela formgreppet blir en aning tröttsamt och upprepande i längden, och väl ofta får numren mer karaktären av upptåg, än genomtänkta ideer. Och vad hände med den lätthet som mycket av Beatles musik också genomsyras av?

Spekaktulärt är det däremot i Gasvaerkets gigantiska scenrum. Kanske allra mest, i alla fall allra bäst, i I am the walrus där sångare och hela bandet vandrar på väggen som om tyngdlagen upphört.

David Richter, SR Kulturnytt
david.richter@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".