Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Rätt att ta ned Bengtssons hakkors

Publicerat fredag 11 september 2009 kl 15.31
1 av 2
Edvard Hopper: Early Sunday Morning (1970) av Dick Bengtsson.
2 av 2
Domburgsviten 7 (1972)

I måndags avslöjade SVT:s Kulturnyheterna att två tavlor av Dick Bengtsson gömts undan, när EU:s utrikesministrar träffades på Moderna museet förra veckan. Bra jobbat, Kulturnyheterna.

Sådant ska fram i ljuset, det är därför vi har journalister.
   Men kan man verkligen jämföra Moderna museets agerande med när FN hängde för Guernica? Och är den svenska yttrandefriheten hotad nu, vilket exempelvis Peter Wolodarski (politisk chefredaktör på Dagens Nyheter) menade i Studio Ett på torsdagen. Var det inte snarare ett ganska rimligt beslut?

Efter Donald Boströms beramade organartikel Aftonbladets kultursida har det påståtts allt möjligt om Sverige. Israels regering har reagerat mycket starkt, och sannolikt inte enbart på grund av sårade känslor. Med anklagelsen om antisemitism hängande över sig kan nog Sverige tänkas bli ett aningen medgörligare ordförandeland för EU. Vilket Israel kan behöva, när Obama pressar på kring bosättningar och annat.
   Jag hade gärna varit en fluga på Modernas väggar, när Carl Bildts stab upptäckte svastikorna i Bengtssons målningar. Det behövs förresten inte, jag kan se det för min inre syn: hur de bleknar och tar sig för pannan. Och rubrikerna sen: "NAZIKONST PÅ VÄGGARNA NÄR EU-MINISTRAR MÖTTES!" 

UD:s begäran var alltså begriplig. Men borde inte Museichefen Lars Nittve sagt nej? Stått upp för konstens rätt att provocera? Tja. Men varför? Var det verkligen det Dick Bengtsson ville med sina svastikor - att bli en bricka i ett geopolitiskt spel? Skulle inte tro det.
   Dennis Dahlqvist, min kollega på Kulturnyheterna, säger att Moderna sänder ut "en signal om att konst bara är någon dekoration" när man plockar ned tavlor på det här sättet. För poängen med att hålla toppmötet på Moderna museet var väl att ministrarna skulle drabbas av konsten, omvärdera sina liv och fatta helt andra och bättre politiska beslut? Kom igen.

FN hängde ett skynke över Guernica 2003, när Colin Powell skulle in och övertyga generalförsamlingen om det riktiga i att invandera Irak. Picassos Guernica är ett pacifistiskt emblem, en kraftfull och rätt entydig påminnelse om krigets fasor. Guernica hade knappast stoppat Irakkriget, om den fått hänga framme. Men lite pinsamt hade det blivit.
   Vad hade Bengtssons målningar åstadkommit på EU-mötet?

Att Moderna museet stängde en vecka för allmänheten, bara för att några höjdare skulle få en tjusig lokal att sammanträda i, är däremot helt åt skogen. Moderna museet tillhör medborgarna, inte UD eller någon annan del av Regeringskansliet. Hands off.

Mårten Arndtzén, SR Kulturnytt
marten.arndtzen@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".