Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
teater

Ruggig samtidsdramatik i Skåne

Publicerat måndag 12 oktober 2009 kl 08.54
1 av 2
Kvinnan från förr
2 av 2

I helgen hade två monologer av Jörgen Dahlqvist och Christina Ouzounides, under samlingsnamnet Förbannelser, premiär på Malmö stadsteater. Dahlqvist och  Ouzounides verkar annars på Teatr Weimar i Malmö, en fri grupp som låtit tala om sig och som nyss hade premiär på Naturen, vanorna, tiden, moralen. Och på Helsingborgs stadsteater har nya chefen Karl Dunér installerat sig och bjuder på tysk samtidsdramatik: Kvinnan från förr av Roland Schimmelpfennig i regi av Melanie Mederlind. Kulturnytts Maria Edström har åkt runt i Skåne och förundrats.

Det känns onekligen som det svänger rätt bra i södra delen av landet just nu – i Förbannelser på Malmö stadsteaters Intiman Fredrik Gunnarson, en välklädd kille i kostym som kommer in sådär och småsnackar med oss, ”jag tror på människan” lite sånt mangement-mumbo-jumbo, snart kommer väl power-pointen tänker vi i publiken och skrattar.

Men det gör den inte utan det hela far iväg, och blir mycket värre än någon kunnat tänka sig och Gunnarsson driver skickligt texten och oss ner i en avgrund som även den överraskar. Precis som efter paus när han är krigsherren i Agamemnons förbannelser drivs vi av hans rationaliserande ner i en annan avgrund.  

Det är Jörgen Dahlqvist och Christina Ouzonidis som står för de två monologerna och deras originella och medvetna teaterarbete har ett bra tag kunnat ses på deras egen Teatr Weimar, där man nu också spelar Ouzounidis Naturen, vanorna, tiden, moralen - en fristående fortsättning på succén Heterofil.
  
Precis som där står språket i centrum, här bedrivs ett slags språkforskning i dramatisk form som undersöker benämnandets makt, dess inneboende värderingar, dess tyranni och frihet.

Personligen kan jag inte annat än älska en fri grupp som så tar språket på allvar, som en Jelinek, som en Gombrowicz, men på sitt helt egna vis.
   Här befinner man sig dessutom i ett helt otroligt scenrum, en riktigt fuktig doftande gräsmatta med fåglar och vatten, signerad Johan Bergman och Jenny Ljungberg där de tre rollerna i gummistövlar och trädgårdsmundering blir till tre röster som flätas in i varandra.

Det handlar om att må bra, om att vara ett offer, om att hoppa från en balkong eller bli knuffad - om vad som är naturligt att tycka och känna, beroende på varifrån man ser.
   Men det är inte så teoretiskt som det låter, de tre skådespelarna Pia Örjansdotter, Daniel Nyström och Ester Claesson sitter till slut med sina korvar framför en platt-tv där en brasa sprakar i en föreställning så helgjuten i sin skapade naturlighet.

Till sist på Helsingborgs stadsteater med Karl Dunér som ny chef spelas det genreöverskridande tysk nutidsdramatik, Roland Schimmelpfennigs Kvinnan från förr i regi av Melanie Mederlind och översättning av Marc Matthiessen.   
   En komedi eller en thriller spelad i ett scenrum fyllt av flyttlådor och som spelas som om vi satt med en fjärrkontroll och kunde spola fram och tillbaka, som om vi hade den makten över tiden.

Mederlind regisserar effektivt och exakt i en föreställning som är fylld av driv och thrillerspänning - inte så vanligt på teatern. Och att en Beatleslåt kan bli så himla ruggig!

Maria Edström, SR Kulturnytt
maria.edstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".