Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
litteratur

Virdborg faller i egen grävd grop

Publicerat tisdag 13 oktober 2009 kl 07.46
FOTO: Cato Lein

 Jerker Virdborg var en av de ledande i det manifest som häromsistens efterlyste den berättande romanen och som ondgjorde sig över diverse påhitt i nutidsprosan.
   Själv debuterade Virdborg 2001 med novellsamlingen Landhöjning två centimeter per natt och fick sitt genombrott året därpå med romanen Svart krabba.
   Nu kommer hans fjärde roman Kall feber.

När jag läser Jerker Virdborgs nya roman som utspelas i en diffus framtid där blodforskaren Karin Ryd börjar arbeta på ett stort forskningscenter och där allt möjligtvis inte står riktigt rätt till, då kommer jag direkt att tänka på Lotta Lotass' senaste roman Svart sol där vi vandrar mellan rum, salar och korridoren i en evigt pågående slinga. Och så här låter det i Kall feber:

En våning där hon aldrig varit, hon gick planlöst åt ena hållet, korridoren slutade i en trapphall och hon vände, åt andra hållet fortsatte den oerhört långt, hon gick och nynnade med i musiken, ett ljusinsläpp, förbi, överallt dörrar med siffror och namn, korridoren mynnade slutligen vid ett stort panoramafönster där hon blev stående.

Lotass fick sig en gliring i Virdborg & Cos manifest, och traditionella berättelser är väl inte direkt hennes huvudintresse. Men frågan är om det är Virdborgs heller egentligen. Han är också som jag uppfattar det mer intresserad av strukturer, stämningar och tillstånd än av dramaturgi och aktion.

I Kall feber är det egentligen själva forskningscentret, hela denna artefaktiska kropp med sina laboratorier, kontorsrum, lägenheter och korridorer som är huvudgestalten.
   Karin Ryd är snarare vår ciceron, våra ögon, öron och sinnen in i denna fascinerande världs verksamheter. Och så länge romanen håller den premissen så är Kall feber lysande, Virdborg har den där förmågan att ladda tingen och fakticiteten så, hur ska jag säja, att tillvarons mystik liksom framkallas inför våra ögon.

Men när storyn sen ska skruvas till och Karin Ryd blir något av en actionhjälte som med feber raglar runt i en komplott, då känns historien inte bara igen utan blir också märkligt oengagerande. 

I debatten har Virdborg träffande beskrivit delar av nutidsprosan som fylld av ”Buttericks-trick”, språkliga lösnäsor och roliga hattar – allt i ett slags originalitetsjakt. I den litterära cirkusmanegen är Virdborg ljusår ifrån att hamna, men han är faktiskt en av de mest originella rösterna på sin planhalva. 
   I sin iver att återupprätta berättandet verkar han med Kall feber stundtals ha underskattat en annan sorts fallgrop - att vi har hört historien förut.     

Maria Edström, SR Kulturnytt
maria.edstrom@sr.se  

Kall feber av Jerker Virdborg

Genre: Skönlitteratur
Förlag: Albert Bonniers
ISBN: 9789100123536

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".