Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Film

Bröllopsfotograf i mittfåran

Publicerat fredag 16 oktober 2009 kl 07.45
Tuva Novotny spelar en av huvudrollerna i bröllops-fotografen. FOTO: Fredrik Sandberg / Scanpix

Regissören Ulf Malmros har under hela sin karriär återkommit till temat längtan från landsorten till storstan. I nostalgitrippen Tjenare Kungen fick vi följa punktjejen Abras resa från hålan Billingsfors till det tidiga åttiotalets Göteborg. Och i gangsterkomedin Smala Sussie från 2003 återvände Malmros till sina värmländska hemtrakter och gjorde film om ett gäng udda figurer baserade på bekantskaper ur barndomen. I Ulf Malmros nya film Bröllopsfotografen finns än fler självbiografiska inslag. Den tar sin början i Malmros värmländska uppväxtort Molkom och handlar om en kille som flyttar till Stockholm för att jobba som bröllopsfotograf – ett yrke Ulf Malmros själv haft. Clara Törnvall har sett Bröllopsfotografen

Robin har plastbyxor, stripigt svart hår och ryggtatuering. Han är en värmlandscowboy på överklassbröllop i storstan med sin nya kamera som vapen, den han tagit sms-lån för att köpa. Och han knäpper av långa salvor, bilderna blir fina, men bäst tycker djursholmarna förstås om hans tunbjörkska fotografier från hemorten på raggarbilar och rakade män med ett fast grepp om ölburken.

Bröllopsfotografen pendlar mellan Molkom och Stockholm, men oavsett var i Sverige vi befinner oss är vi mitt bland verklighetens folk. Det är grovsnickrade fördomstyper som hämtade från ett kommentarsforum på nätet: Storstadsöverklassen är ett gäng fisförnäma mobbare, besatta av vett och etikett. Och landsortsborna är komplexfyllda bidragsfuskare som sitter hemma i fulsoffan och ser Postkodmiljonären.

Det låter ju som att vore upplagt för ett Malmroskt persongalleri av kufar, men i Bröllopsfotografen är alla tvärtom ganska vanliga negativa stereotyper. Och iakttagelserna kring klass är också av det vanliga, grundläggande slaget. Och hela filmen sitter jag och undrar vad Ulf Malmros ska göra med de här tydligt utmärkta klichéerna. Ska han skruva dem ännu hårdare för att sen lura oss med dem? Men nä, de bara är där. Utom hos Tuva Novotnys överklassdotter Astrid, men vad hon ser i Björn Starrins surmulne bröllopsfotograf är en gåta. Och det är som om Malmros lagt bort en del av sin särart - farten och respektlösheten - för filmen, den vandrar vidare i mittfåran.

Clara Törnvall
clara.tornvall@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".