Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Teater

Ljusbilder med Wollter

Publicerat torsdag 22 oktober 2009 kl 07.53
FOTO: Petra Hellberg

 Den ständigt verksamme brittiske dramatikern David Hare skriver ofta pjäser om aktuell politik och nu har pjäsen Mur – Wall haft premiär på Stockholms stadsteater i svensk översättning av Fanny Boëthius och i regi av Alexander Öberg. Pjäsen handlar inte om Berlinmuren utan om muren eller stängslet som Israel byggt runt Västbanken och är upplagd som ett dramatiserat föredrag där Sven Wollter spelar den enda rollen.

 ”Varför målar Francis Bacon påvar?”
   Så svarar David Hares, som man får förmoda, alter ego alla som frågar honom varför han är så intresserad av Israel-Palestina-konflikten när det finns så många andra behjärtansvärda konflikthärdar i världen för en vit, medelålders, västerländsk man att engagera sig i. Därför att han precis lika lite som Bacon kan välja vad som upptar och engagerar honom.
   Och nu är det Det heliga landet och muren eller stängslet, benämningen växlar på ömse sidor om densamma, det är det som upptar denne sympatiske och nyanserade engelsman i Sven Wollters lika sympatiska och nyanserade gestalt.

Det hela är som ett föredrag, som om han blivit ombedd att hålla en personlig betraktelse över frågan. Han har vänner både på den israeliska och den palestinska sidan, han förvånas över varför israelerna upplever sig som så svaga när de är så starka och över att ett porträtt av Saddam Hussein sitter uppsatt på en cafévägg i Nablus. Och att muren förutom allt annat, också gör det vackra landskapet så fult.

Mur på Bryggans intima scen är välspelad och väsentlig men på samma gång problematisk. Dramatik av det här slaget gestaltar liksom inte någonting utöver sig själv. Texten hade lika gärna kunnat vara en essä i en tidning och det spelar ingen roll hur bra Wollter går i land med det hela - det finns inget latent innehåll för oss att känna eller uppleva, allt är manifest.

Det som vilar latent här är snarare något omedvetet hos denne vite, medelålders västerländske man. För alldeles bortsett från att Storbritannien har ett kolonialt förflutet i området och att Hare inte på något vis tycker sig ha en lösning blir det hela ohjälpligt ändå något av en brittisk variant på missionären som visar ljusbilder på hembygdsgården.  

  
Maria Edström, SR Kulturnytt
maria.edstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".