Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
arkitektur

Alla nya scenhus - är det framtiden?

Publicerat torsdag 29 oktober 2009 kl 07.45
Sture Carlsson, förbundsordförande Svensk scenkonst. Foto: Jurek Holzer/SvD/SCANPIX

Ingenstans i världen har det under de senaste tio åren byggts så många nya hus för scenkonst som det gjorts här i Norden. Det handlar om ett 40-tal nya hus, alltifrån de storslagna operahusen i Oslo och Köpenhamn till konserthus i mindre städer och på landsbygden. I Göteborg samlas nu nästa vecka arkitekter, scenkonstnärer, politiker och andra aktörer från hela Norden för en tvådagarskonferens som ska belysa byggnader, verksamhet och framtidsplaner i olika seminarier, och igår invigdes en utställning som ansluter till konferensen.

Mia Gerdin var där och träffade Sture Carlsson som är chef för branschorganisationen Svensk Scenkonst.

- Alla tecken tyder på att framtiden också behöver scenrum, säger Sture Carlsson. Inget kan ersätta upplevelsen att sitta i samma rum som de som dansar och sjunger. Vi måste då skapa rum för de upplevelserna och  1800-talets hus inte ändamålsenliga. Kanske behövs hus som är lättare att använd. Guld och sammet som passar ibland men ibland inte.

Nej, något guld, sammet eller gyllene krusiduller ser man inte på utställningens skärmar som visar nya opera- och konserthus runt om i Norden, utan vad man ser är en arkitektur som är djärv och nyskapande, och vad beror det på att just scenkonstens hus ofta blir så spektakulära?

- Det kan nog vara så att många länder, regioner, kommuner vill ha ikonbyggnader att profilera sig igenom, menar Sture Carlsson. Förr byggde man katedraler, för några år sedan konstmuseer, nu upplevelsehusen och det är inte feltänkt.

Arkitekten Mats Karlsson menar att det finns flera parallella linjer vad gäller scenkonsthus idag, där de nya häftiga byggnaderna - som förresten nästan alltid ligger vid vatten - är en tendens:

- Sen finns det en annan trend, som handlar om att skapa effektiva verktyg för själva konsten, säger Mats Karlsson. Man bygger om industrier för liten budget. Ta Backateatern som exempel, för en billig peng har man skapat en miljö där man kanske ser den viktigaste förnyelsen av teaterkonsten idag.

- Så det går inte alltid hand i hand - mycket pengar på huset är lika med storartad konst?

- Nej, det måste inte vara så.

Mia Gerdin, SR Kulturnytt
mia.gerdin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".