Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
KONST

New York framgång för Malmökonst

Publicerat tisdag 12 januari 2010 kl 12.09
Carl Fredrik Hill.

I måndags var sista dagen som New York-borna kunde se Malmö konstmuseums utställning av Carl Fredrik Hill. Det handlar om 78 verk, teckningar, som i vanliga fall finns i Malmö, men som nu hängt ett tag på Scandinavia house på Park Avenue i New York.

Utställningen har blivit en bra mycket större framgång än vad Malmö konstmuseum räknat med. Göran Christensson, chef för Malmö konstmuseum, är nu i New York för att hämta hem Carl Fredrik Hill-teckningarna, och kallar det hela för en succé.

– Vi har fått hit en mängd New York-bor till en helt okänd konstnär som ingen i New York kände till egentligen. Det är drygt 5 000 besökare som har sett utställningen. Dessutom har vi fått en stor recension i New York Times, plus ett stort omnämnande nu för några dagar sedan. Så när man får en recension i New York Times är det ett stort erkännande, konkurrensen är stenhård i New York, säger Göran Christensson.

Carl Fredrik Hill är som du säger ganska okänd i USA. Varför har han lockat?

– Jag tror att han har med sitt modernistiska sätt har tilltalat och förvånat publiken. Jag tänker på att hans teckningar är tidlösa i sitt uttryck. Även om de skapades för drygt hundra år sedan har de fortfarande en dualitet.

Vad är det för verk du haft med dig till USA?

– Det är teckningar som han gjorde under Lunda-tiden, alltså den tid när han kom tillbaka från Paris.

Det är också den tiden då han var sjuk och hade schizofreni. Märker man det i hans konstnärskap?

– Det är klart att det märks. Men samtidigt finns en befrielse och en direkthet i teckningarna som gör att det inte är sjukdomen som speglas i teckningarna, utan det är mer allmängiltiga uttryck som kommer fram.

Är det viktigt att visa Malmökonsten på andra håll? Kostar inte det bara en massa pengar?

– Det är väldigt viktigt att samlingen tillgängliggörs för en väldigt bred publik. Men det ger också staden en status och ett rykte på olika håll i världen att vi har den här fantastiska samlingen av konst.

Kostar det inte väldigt mycket pengar?

– Det kostar naturligtvis mycket pengar, men i det här fallet är det sponsorer som har ställt upp. Så egentligen kostar det inte staden någonting, utan det ger väldigt god renommé tillbaka till staden istället, säger Göran Christensson.

David Richter
david.richter@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".