Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
krönika

Stockholms nya operahus?

Publicerat onsdag 27 januari 2010 kl 08.54
1 av 2
Valencias operahus - skapat av Valenciafödde Santiago Calatrava. Foto: Kai Forsterling, AP/EFE/Scanpix
2 av 2
Kungliga Operan i Stockholm. Foto: Hasse Holmberg, Scanpix

Per Feltzin om ett möjligt nytt hus som det både talas om och är dödstyst kring.

Det är klart att Kungliga Operan ska ha ett nytt hus. Staden med den längsta operatraditionen i Norden, Stockholm, har nu det äldsta huset - med svåra och dåliga arbetsförhållanden. Kraven från staten, kanske gamla meriter och hopp om att ett nytt hus kan ge operan en mera betydelsefull status är ytterligare tre skäl för ett nytt hus.

Det här är lätt att säga, lätt att uttala utan förpliktelser - men sen.... Det är då det blir komplicerat - mycket komplicerat. Jag menar att jag är realist - men okej, kalla mig gärna pessimist...

Arkitekturen till exempel. De frågorna blir man aldrig klok på. Vissa mindre förändringar gör människor galna, andra stora - större! - bryr sig få om.

Men jag vill pröva en tanke. Det går tydligen inte att bygga om det gamla operahuset, inte ens behålla delar av det om man ska förändra mycket. Varför inte då riva det och bygga något sensationellt iögonfallande på samma plats? Som fågelboet i Peking eller Calatravas operahus i Valencia... Läget, jag säger bara det: Läget!

Men en realist-pessimist kan också ha en vision. Varför inte ett nedgrävt operahus? En gigantisk ubåtsliknande koloss halvvägs nere i vattnet, halvvägs upp på land mellan Wasamuseet och Gröna Lund.... med ett stort glänsande glaskupoltak som syns vid vattenytan...

Fast.... Efter en tävling som säkert lockar flera intressanta arkitekter och sen följs av minst femtusen kulturartiklar bara i Sverige, miljoner bloggåsikter, facebookgrupper och twitter till förbannelse, kommer inte heller det bli av. Ingen politiker skulle våga ta beslutet.

Men om vi lämnar arkitektur och placering för att i stället gå in på innehållet i huset.

Dagens kulturminister säger aldrig 'nytt operahus', hon säger 'nytt scenkonsthus'. Ska hon pytsa in pengar vill hon få musikaler också. Det betyder att hon vill följa Göteborgs och Malmös exempel. I Göteborg går det bra, i Malmö inte särskilt. Och ska det samhällsfinansierade konkurrera med det privata, i stor skala?

Och sedan då? Det tar minst en generation operasångare innan de mäktar med en större salong. Det krävs stora resurser inne i huset för att jobba med bland annat rösternas kvalitet och räckvidd.

Sedan, när huset står klart, tar det minst två år innan huset självt är tekniskt och ljudmässigt justerat. Och sedan ännu fler år innan scenograferna fattar hur man ska bygga på just den här nya scenen... Bygga så att rösterna inte fångas in av en orkesterklang, utan bärs fram. Diket kommer att vara gigantiskt och det kommer att välla upp underbart feta crescendi. Just det - orkestern måste också lära om. Sedan ska man ha en sidoscen som är stor nog för de mellanstora föreställningarna - de som annars gör en pinsam tom öken av en salong som bara är halvfull.

Men det är klart att Kungliga operan ska ha ett nytt hus. Det är bara att kavla upp ärmarna.

Per Feltzin, SR Kulturnytt
per.feltzin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".