Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Danmark

Plats på bestsellerlista till salu

Publicerat torsdag 21 januari 2010 kl 12.42
Mest såld eller mest betald? Foto: Hasse Homberg/Scanpix.

Har du nyligen varit på Köpenhamns flygplats Kastrup och köpt en bok från bestsellerlistan? Då har du blivit lurad, för i ett års tid har listan inte gått efter böckernas popularitet, utan efter hur mycket förlagen betalat för att böckerna skulle synas.

På Kastrup finns i dag fem bokhandlar, samtliga ägda av Select Service Partner tillsammans med brittiska kedjan WH Smith. Och under ett års tid har man prövat att överföra det brittiska sättet att marknadsföra böcker till Danmark. Till exempel har det kostat 5 000 danska kronor om en eller flera böcker skulle synas ordentligt i ett ställ i butiken i två veckor.

Men marknadsföringen har även haft vilseledande effekt på kunderna. Bestsellerlistan har inte varit vad den utger sig för att vara, vilka böcker som säljer bäst, utan på plats ett har boken från det förlag som betalat mest hamnat.

Ett förlag som har köpt in sig på flygplatsens bestsellerlista är Cicero.

– Vi har inte gjort det med särskilt många titlar för vi ville se om titlarna kunde hamna på listan av sig själva, säger förlagschefen Anne Söndergaard till danska Politiken.

Och Cicero är inte det enda förlaget. En annan förlagschef, som vill vara anonym, säger till tidningen att en titel sålde mångdubbla exemplar efter att förlaget köpt en plats på listan.

Många räknar med att metoden att ta betalt kommer att sprida sig, men danska Konsumentombudsmannen är starkt kritisk till tillvägagångssättet.

– Om det bara är en fråga om hur mycket pengar du måste betala för att vara nummer ett eller nummer fyra på listan, då är det sannolikt ett brott mot marknadsföringslagen, säger Carsten Ströjer, specialkonsult på Konsumentombudsmannen, till Politiken.

De senaste tre månaderna har man dock på flygplatsen dragit tillbaka erbjudandet om att köpa en listplats, och troligtvis återkommer det inte.

– Vi har försökt allt, men vi tror inte att just denna del av konceptet är förenligt med vårt sätt att göra affärer på, säger Jakob Lynge Sörensen, försäljningschef på Select Service Partner på Kastrup.

Philip Ramqvist, SR Kulturnytt
philip.ramqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".