Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
scen

"Fruktansvärt roligt" familjedrama

Publicerat onsdag 27 januari 2010 kl 07.46
Ann Petrén som starkt drogberoende mor. Foto: Ola Kjelbye.

Familjen är ett ämne som ibland kan resultera i storslagen dramatik. Amerikanen Tracy Letts fick Pulitzerpriset 2008 för sin familjeskildring August: Osage County som i Ragnar Strömbergs översättning blivit Familjen. Nu ska pjäsen för första gången sättas upp i Sverige, och det blir på Göteborgs Stadsteater med Peter Dalle som regissör.

Familjen handlar om svek, otrohet, alkohol och droger. Den anknyter till klassisk familjedramatik som till exempel Eugene O'Neills Lång dags färd mot natt. Den handlar om hur dåligt föräldraskap går i arv och hur barn far illa. Ändå säger regissören Peter Dalle att det är en rolig pjäs också.

– Det är en fruktansvärt rolig pjäs. Den är som Lång dags färd, men har också den humor som tidiga Norén-pjäser. Det blir absurt, man tar motsättningarna ett varv till, så den har verkligen både ljus och mörker, säger Peter Dalle.

– Det är svårt att säga egentligen vad som är roligt, men jag brukar ha som exempel att vi har väl alla som tonåringar gjort bort oss på en fest. När det skedde ville man bara dö, det var så fruktansvärt så man kunde inte ens prata om det. Men 20 år senare kan man som vuxen person återberätta det här och vara den som skrattar högst åt det. Men det är exakt samma händelse, det enda som har hänt är att det har gått tid och att man förlåtits.

Familjen handlar om sanningar som aldrig kommit fram, i centrum står en starkt drogberoende mor, som spelas av Ann Petrén, hennes tre döttrar och ett barnbarn. Peter Dalle kan som regissör förstärka eller tona ner olika drag hos pjäsens karaktärer:

– Jag försöker inte hitta på för hittapåendets skull, utan jag försöker ta fram alla de möjligheter som finns i texten. Det är alltid lättast att ta bort komiken, i och med att man tar med komiken riskerar man saker och ting.

Vad är det man riskerar?

– Man riskerar att det inte blir roligt. Det är inte så att komedi är svårare än drama, men sysslar man med komedi måste man träffa tian. Om du gör Hamlet kan du göra en sexa eller sjua, det är helt okej för är Hamlet halvkass så är säkert Ofelia bra. Men om någon som kommer in på en scen och ska vara rolig inte är det, då blir det inte tråkigt i salongen som det blir i en halvtaskig Halmetuppsättning, det blir olidligt. Man behöver ljuset för att kunna uppfatta mörkret. Skulle vi göra den här pjäsen och ta bort allting som är roligt i den, då tror jag folk skulle gå i pausen, säger Peter Dalle.

Mia Gerdin, SR Kulturnytt
mia.gerdin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".