Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
teater

Sagans urläckra Slott i Sverige

Publicerat tisdag 2 februari 2010 kl 07.47
Slott i Sverige handlar om en adelsfamilj med bisarra intressen. Foto: Roger Stenberg/Dramaten.

Den franska författaren Francoise Sagan slog som 19-åring världen med häpnad med sin debut Bonjour tristesse som kom ut 1954. Efter sin död 2004 har Sagan rönt ett nytt intresse, och nu i helgen hade hennes pjäs Slott i Sverige från 1960, och som då också spelades i Göteborg och Norrköping, premiär på Dramaten i Stockholm, i regi av Jenny Andreasson.

Som en konfektyrask där skådespelarna i sina vackra kostymer formerar sig som en samling utsökta praliner, så är förpackningen i Jenny Andreassons uppsättning av pjäsen Slott i Sverige som handlar en adelsfamilj med bisarra intressen i ett av Francoise Sagan fantiserat insnöat Sverige.

Det hela är urläckert, från Marika Feinsilbers rosenröda scenrum till Gunilla Heilborns koreografi - menuett goes Pulp fiction.

Numera verkar man vilja ha Sagan som moralist, på 50-talet var det som dekandant litet monster, och här på Dramatens Lilla scen blir hennes båda alter egon, det lätt incestuösa syskonparet Eleonor och Sebastian, spelade av Rebecka Hemse och David Mjönes, lite av både och. Båda gör närmast ekvilibristiskt konturskarpa rollporträtt, och framför allt Hemse har den där förmågan att liksom stelna i ett slags dockpose, men masken döljer inte lidelser och känslor, utan något mycket värre, en tomhet, ett begär rakt ner i ett sugande svart hål.

Deras obligatoriska offer, Omid Khansaris gästande Fredrik och Hulda Lind Johannsdottirs Ofelia, det här slottets "galna kvinna på vinden", de båda sekonderar skickligt med en lite mer tilltufsad och temperamentsfull framtoning. Övriga ensemblen går inte heller av för hackor och familjens äldsta, en helt stum roll i rullstol, spelad av statisten Dick Lundström blir också till en effektfull kontrapunkt, ett vittne till denna mycket musikaliska känslomassaker.

Ja, det är rasande skickligt att utvinna så mycket ur Sagans pjäs, det finns nåt av Gombrowizc lek med identitet och förställning, ett hisnande gungfly kring vad som är äkta i känslan, i jaget, bubblar under den förföriska ytan. Så pralinerna må se lockande ut i sin vackra ask, men smaken är inte bara söt om man tar ett bett.

Maria Edström, SR Kulturnytt
maria.edstrom@sr.se

Slott i Sverige av Francoise Sagan

Spelplats: Lilla Scenen på Dramaten i Stockholm

Regissör: Jenny Andreasson

Medverkande: Malin Ek, Magnus Ehrner, Rebecka Hemse, David Mjönes, Hulda Lind Jóhannsdóttir, Omid Khansari, Nils Eklund m.fl.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".