Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
film

Nine är en amerikansk-italiensk sufflé

Publicerat fredag 26 februari 2010 kl 07.46
Daniel Day-Lewis får en skaparkris. Foto: Noble Entertainment.

Musikalen Chicago och En geishas memoarer är två Oscarsbelönade filmer som båda är gjorda av regissören Rob Marshall, och hans nya film är också nominerad till fyra Oscarsstatyetter. Den heter Nine och precis som Chicago är det en Broadwaymusikal.

En känd italiensk filmregissör får en skaparkris, som egentligen är en livskris, vad håller han på med, varför manipulerar han alla, ständigt och jämt? Och alla kvinnorna, från mamman till horan via madonnan.

Om det här gjorde Fellini sin film 8 1/2 1963, och tjugo år senare gjorde Maury Yeston sin musikal. Den har spelats i Sverige, senast i Malmö för snart tio år sen. Nine brukar vara en uppvisning för en rad strålande kvinnliga skådespelare, i Malmö var det bland andra Lill Lindfors och i filmen hittar vi, bland många, Sophia Loren, Judi Dench, Nicole Kidman och Penelope Cruz. Och regissören Guido Contini spelas av Daniel Day-Lewis.

Den som kommer ihåg Marshalls Chicago känner igen sig här. Han har ett naturligt och drivet sätt att blanda spelscener med sång, övergångarna sker mycket smidigt. Och eftersom både Fellinis film och Yestons musikal utspelar sig i olika filmstudior, så känns det aldrig konstgjort. Det är ju annars en ganska udda blandning av studioscener, på platsen-tagningar, låtsasliv och manliga sexdrömmar. Allt utspelas i Italien på 60-talet, också det blir som en italiensk våt dröm.

Fast på engelska, så jag blir lätt störd över det fåniga att Daniel Day-Lewis ska tala engelska med lätt italiensk brytning, medan de andra blandar brytningar. Man slänger in ett italienskt ord och sen får det lösa sig.

Och så blir jag störd över man klipper sönder koreografin i de stora dansscenerna.  Jag ser ju inga danslinjer, bara en fot, en hand eller ett ansikte i halva sekunder.

Men ändå – det är en härligt anrättad amerikansk-italiensk sufflé.

Per Feltzin, SR Kulturnytt
per.feltzin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".