Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
film

Prinsessan och grodan korrekt saga

Publicerat fredag 5 februari 2010 kl 07.46

I dag är det premiär för en ny tecknad Disney-film. Som så många gånger förr handlar det om en prins och en prinsessa. Det nya är att prinsessan är svart och yrkesarbetande medan prinsen inte alls förstår detta med könsroller.

En feministisk sagoprinsessa som dessutom är svart och hårt yrkesarbetande? Vad har hänt med Disney? Ingenting. Disney har alltid varit en bra omvärldsanalytiker. I styrelsen finns Apples grundare Steve Jobs och företaget är lierat med Steven Spielberg och har 150.000 anställda som drar in miljardinkomster.

Och allt detta baseras på vimsiga seriefigurer som drattar på ändan, älskar, sjunger, gullar och får oss att le. Varje Disneyfilm är en dröm om vänskap och kärlek, ja en bättre värld som redan nu ska ge bättre börsvärde. Slumpen har ingen plats i Disneys värld.

Det gäller i hög grad Prinsessan och grodan som har den typiska Disneyfilmens styrka: tydlig storyline och lekfulla detaljer i utvikningarna. Spelplatsen är 20-talets New Orleans. Tiana är alls ingen prinsessa utan en svart ung tjej som vill öppna restaurang. Prins Naveen är en vit självgod manschauvinist som aldrig gjort ett handtag och definitivt inte tänker rösta på arbetslinjen. Resultatet: en etniskt, genus- och klassmässigt korrekt saga. Men strunt i samhällsanalysen, låt oss välja grodperspektivet.

Det originella med Prinsessan och Grodan är inte figurerna utan miljön. Allt utspelas i New Orleans och the Bayjou, träsken utanför. Det är, som den elaka voodo-mannen säger, en annan värld. Och filmen är fylld av bra musik, Dr John får knappast vara programvärd i en Disneyshow på TV, men här får han sjunga. Fast filmens voododrottning låter som en terapeut.

Gräv djupare, sjunger Mama Odie, och säger att pengar inte är allt. "Bli den du är menad att bli." Grodan blir ingen prins för att han blir kysst, men prinsessan blir själv en groda och fler grodkyssar blir det. Men både den unga delen av publiken som inte börjat intressera sig för kyssar och den äldre, som vet att kyssars värde är föränderligare än bostadsräntan, kan vara lugn. Kyssar är inte så viktiga i denna saga.

När filmen är slut har prinsen blivit en medelklassig småföretagare och snart går väl både han och prinsessan med i skattebetalarnas förening medan de sliter för att få krogen att gå runt. Men berättelsen om det livet gör nog inte Disney film av. Djuren i träsket är mer räntabla. Och roligare.

Mikael Timm, SR Kulturnytt
mikael.timm@sr.se

Prinsessan och Grodan är producerad och regisserad av duon Ron Clements och John Musker.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".