Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
teater

Det goda Bullerbylivet på Ön

Publicerat måndag 8 februari 2010 kl 07.46
Eva Rexed och Andreas Boonstra i "Ön". Foto: Petra Hellberg

Regissören Andreas Boonstra och musikern Stefan Sundström har gemensamt att de båda bott på Ekerö, en idyllisk Mälarö. Boonstra växte upp där och Sundström flyttade dit som "grönavågare". I fredags hade deras musikal Ön premiär på Stockholms stadsteater.

Ja välkomna till Ön och välkomna till ett hejdundrande spektakel om en plats och en tid då Sverige totalt förändrades - en musikal som förgrenar sig i lika många spår som Palme-utredningen i sin kartläggning av det försvunna folkhemmet. Vi far alltså ut till Ekerö, denna idyll på bussavstånd till huvudstaden, där man lever det goda Bullerbylivet och trots att man knappt sett en invandrare så lever gamla rasistiska och nazistiska traditioner gott.

Det är ett genidrag, att para ihop Andreas Boonstras egen uppväxt i rollen som han, med sedvanlig ödmjukhet, kallar Odysseus med den inflyttade, numera rätt avdankade musikern Jonny Dunder, en kreation av Stefan Sundström som här blir ett slags karikerat alter ego, helt ljuvligt gestaltad av Gerhard Hoberstorfer med lika delar ömhet och löje.

Vår Odysseus minns sin barndom bland mobbande pastelljumperklädda klasskamrater vars pappor retar sig på bidragstagare som bara solar sig och han möter välspelande Eva Rexeds Marguerite som hamnat lite snett bland såpor, modelljobb och Robinsonader.
   Och det sjungs och spelas såväl Sundströms som Boonstras låtar, det planeras vikingabyar och gamla nazistspöken och döskallar från det förgångna dyker upp.

Ja det här hade kunnat gå hur tokigt som helst, men Boonstra lyckas med omöjliga – att blåsa upp moments, på sin egen lilla teater alltid så tajta, teaterestetik till att fylla detta betydligt större och liksom skoningslösare scenrum som Klarascenen ändå är.
   Möjligtvis hamnar just alla de små infallen, alla dessa underbara birollsfigurer som exempelvis Mathias Olsson gör med sån scenisk elegans lite i bakgrunden, där även Isabell Sollman gör några toppnummer, men ändå har fusionen moment – Stockholms stadsteater, där även Lars Göran Persson och Robert Panzenbäck ska en eloge, gått osedvanligt bra här.

Man ger en vink i programmet åt Staffan Göthe, och visst, men jag kommer snarare att tänka på Tony Kushners Angels in America – Boonstras Ön ger samma myllrande spegling av en tid, samma politiska kritik och satir á la Brecht – när Odysseus inte kan motstå att köpa sin omvandlade bostadsrätt, då ler Bert i sin himmel.
   Och den stora bragden är att man faktiskt lyckas förena Boonstras post-moderna teaterlek med proggrockaren Sundströms sentiment till en på en gång så rolig, allvarlig och känslofull föreställning! Åk ut till Ön – nu!

Maria Edström, SR Kulturnytt
maria.edstrom@sr.se

Andreas Boonstra står för text och regi och Stefan Sundström för musik. Simon Steensland har skrivit teatermusiken, han är till vardags är huskompositör på teater moment där Andreas Boonstra också är verksam.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".