Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
konst

Bratkov förklarar Ukraina

Publicerat torsdag 11 februari 2010 kl 07.46
1 av 2
Sergiy Bratkov: Eurotel, 2009.
Eurotel, 2009.
2 av 2
Eurotel, 2009.

Medan de politiska grälen kring det ukrainska presidentvalet fortsätter, ringlar långa köer utanför Kievs främsta galleri för samtidskonst, Pinchuk Art Centre. Publiken kommer i första hand för att se en ny separatutställning med den internationellt etablerade ukrainske fotografen Sergiy Bratkov. Utställningen heter kort och gott Ukraina och vår korrespondent har varit där.

En svartvit film med några pojkar som dyker i en bassäng projiceras på ena väggen i ett rum som åskådaren bara kan titta ned i från en balkong. Ur högtalarna hörs det ryska rockbandet Zveri och scenen andas sommarlov och frihet.
  Men när betraktaren går närmare balkongräcket syns på golvet nedanför filmduken en rekonstruktion av det som finns under vattenytan: rester av trasiga balkar i betong och armerat järn. Den sorglösa vattenleken framstår istället som dödsföraktande rysk roulette.

Den här videoinstallationen av Sergiy Bratkov heter Balaklava-mod. Titeln syftar på den sorts mod som krävs för att dyka i bassängerna i den mytomspunna sovjetiska ubåtsbasen i Balaklava på Krimhalvön vid Svarta havet. Dyker du på fel ställe slår du ihjäl dig på trasiga betong- och järnkonstruktioner.

Ubåtsbasen i Balklava las ned efter Sovjetunionens sammanbrott och fotografen Sergiy Bratkovs utställning Ukraina är ett försök att beskriva det stora landet som uppstod när sovjetimperiet rämnade. Det är som om den korta titeln egentligen är en fråga: vad är Ukraina?
  Ska vi tro Bratkov är det en blandning av många saker: det trasiga, det tafatta, någon enstaka gång det vackra men oftare det våldsamma.

Den internationellt framgångsrike Bratkov kommer precis som sin äldre fotografkollega Boris Michailov från staden Kharkiv i östra Ukraina. Men medan Michailov specialiserat sig på att dokumentärt skildra det sociala sammanbrottet i det postsovjetiska Ukraina är Sergeiy Bratkovs iscensättningar ofta mer tvetydiga och ironiska.
  I en installation blir en ombyggd ukrainsk bil till ett mikrohotell till EM i fotboll 2012, den turnering Ukraina ska arrangera ihop med grannlandet Polen.

Kanske kan publikframgången för utställningen förklaras av den utbredda uppgivenheten kring den just avslutade presidentvalskampanjen. Om inte politikerna kan förklara vad Ukraina är kanske en konstutställning kan göra det?

Fredrik Wadström, Kiev.
fredrik.wadstrom@sr.se

Share

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".