Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
litteratur

Åsa Ericsdotter om tvåsamhetens oemotståndliga omöjlighet

Publicerat fredag 12 februari 2010 kl 08.21
Åsa Ericsdotter Foto: Sara Mac Key

Åsa Ericsdotter debuterade 1999 som sjuttonåring med den prosalyriska berättelsen Oskyld. Och Kräklek, Tillbaks, Smälter och Förbindelse så heter i tur och ordning de nästföljande böckerna. Hennes sjätte: Svårläst.

Tvåsamhetens oemotståndliga omöjlighet. Det kunde kanske vara överrubriken till Åsa Ericsdotters hittillsvarande poetiska produktion. För jag vågar nog påstå att knappast någon annan ung svensk författare mer enträget och faktiskt mer litterärt har hamrat ut en tilltalsplats med ett vidhängande ämnesområde än Åsa Ericsdotter.

Och hennes oavlåtlighet, ibland ville jag nog säga tjatighet, är också hennes styrka. Hon vägrar tillägga ett "rimligt" perspektiv, en "social" klangbotten, en överskridande sensmoral. Hon bökar, men hon bökar litteratur, och det gör att företaget äger sitt intresse. Kärlek, kåthet, anorexia, passions-garanti, framtidsnej. Dikterna eller prosalyriken skrivs nästan alltid i mellan-rummet, i själva iakttagelsen. I de första samlingarna med väldigt kort stubin, alltså inte nödvändigtvis våldsamt eller temperamentsfullt, men med ständigt nya eldar. I takt med att kärleksögonblicket obarmhärtigt förlängs, och därmed stärker hotet om dess undergång, har Ericsdotter också hittat nya former och rytmer för att beskriva det jag först kallade tvåsamhetens oemotståndliga omöjlighet.

I den nya boken Svårläst, som ur min synvinkel lika gärna kunde heta Forts. följ., eftersom kärleken har börjar snudda vid samboende, bröllop, p-piller-nej. Och vad säger hon själv: "Hon vill ha honom och fortfarande men enligt en annan kronologi, kort och gott med paus och så kort igen och paus, en diktsvit med glesa inpass..."

Och det handlar inte så mycket om könspolitik, utan om existens bortom könspolitik. Men framförallt handlar det om litteratur. Det är ju en bok, som författaren själv beklagar, att hon har svårt att lämna.

Göran Sommardal, SR Kulturnytt
goran.sommardal@sr.se


Share

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".