Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
konst

En konsthistorisk deckargåta

Publicerat onsdag 17 februari 2010 kl 08.50
Caravaggio - vilken är äkta och vilken är kopia?

När Nationalmuseum nu för första gången visar ett verk av Caravaggio är motivet stillsamt: En målning föreställande den helige Franciskus. I utställningen ingår också en kopia - en identisk målning som konsthistorikerna länge trodde var ett originalverk.

Den italienske barockmålaren och rumlaren Michelangelo Merisi da Caravaggio föddes 1543 och fick enligt tidens tradition sitt namn efter sin födelseort: den lombardiska byn Caravaggio. Under sin levnad väckte han både anstöt och beundran för sina våldsamma, naturalistiska målningar och ångande porträtt av pojkar med plutande munnar och blossande kinder.

Den helige Franciskus har fallit på knä och håller ett kranium i händerna. Djupt försjunken i begrundan över denna symbol för livets förgänglighet. Ljuset faller snett uppifrån, skuggorna i munkkåpans veck är skarpa. I det för Caravaggio typiska ljusdunkelmåleriet, chiaroscuro, är gestalterna upplysta som från en ensam strålkastare på en teaterscen.

Och när jag stårNationalmuseum med utställningsskyltarna som facit tycker jag ju att jag ser det: är inte ljuset i Caravaggios original mer suggestivt, den helige Franciskus kroppshållning lite stelare i kopian? En känsla som nog inte går att lita på. För inte bara ser de två målningarna identiska ut - kopian är dessutom mer omedelbart tilltalande. Konsthistorikern Giorgio Leone beskriver det som att den kopierade helige Franciskus ser mildare, mer blid ut, medan originalets helgon har något kärvt över sig.

Originalet var i dåligt skick när det hittades i kyrkan San Pietro i byn Carpineto 1968, berättar Giorgio Leone. Fyndet blev starten för "mysteriet med de två mediterande helige Franciskus", som äkthetsdiskussionen kallats. En konstvetenskaplig deckare i Dan Brown-klass, som krävt djuplodande kunskap om utseendet på de olika munkordnarnas kåpor, och analysmetoder som hämtade från kriminalserien CSI. Röntgenfotografi avslöjade en dold, underliggande skiss av en liten helige Franciskus på duken. Konstnären hade ändrat kompositionen. Men på kopians duk fanns ingen skiss, säger Giorgio Leone. Något som talade för att den målats efter en redan existerande förlaga.

På en utställning i München visades nyligen en liknande konsthistorisk rättelse. Ett illa restaurerat verk av den florentiske renässansmålaren Andrea del Sarto ställdes ut vid sidan av en mer insmickrande kopia som länge misstagits för originalet.
   För den som vill veta mer om Caravaggios liv finns det gott om berättelser. Hans härjningar i Roms ruffiga kvarter, där han misshandlade och till och med mördade, har gjort honom till ett tacksamt objekt för biografier, dokumentärer och filmer. En som måste rekommenderas är Derek Jarmans perfekt absurda spelfilm Caravaggio från 1986.

Clara Törnvall, SR Kulturnytt
clara.tornvall@sr.se


Share

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".