Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Form och arkitektur

Formgivaren Greta Magnusson - framgångsrik men okänd

Publicerat torsdag 18 februari 2010 kl 07.46
1 av 2
Greta Magnusson Grossman
2 av 2
Kiernan House, Hollywood Hills, Los Angeles, California, 1951-52. Foto: John Hartley

Greta Magnusson föddes 1906 i Helsingborg, utbildade sig på Konstfack och hann arbeta en del i Sverige innan hon med sin man, jazzmusikern Billy Grossman, vid andra världskrigets utbrott flyttade till Kalifornien och där blev mycket framgångsrik. Hon ritade både villor och möbler, hon gjorde inredningar och hon finns representerad på de stora museerna. Men trots detta är hon nästan helt okänd i Sverige. På Arkitekturmuseet i Stockholm visar man nu en stor utställning ägnad denna svenska möbelformgivare och arkitekt.

I samband med utställningen publiceras också en bok - A Car and Som Shorts - om Greta Magnusson Grossman. Det är det första sammanhängande verket om hennes arbete. Anneli Dufva har sett utställningen och träffat två av de inblandade i boken: Andrea Codrington, designskribent och författare från New York och samlaren Evan Snyderman.

Samlaren och Greta Magnusson-fantasten Evan Snyderman visar runt bland möbler, modeller, fotografier och ritningar på utställningen. Och nog är det märkvärdigt att se dessa enkla, vackra och sofistikerade hus som Greta Magnusson Grossman ritade då under efterkrigsåren. De är helt i linje med de berömda Case Study houses som uppfördes under samma tid - ritade av arkitekter som Richard Nutra, Craig Ellwood och paret Eames. Det är ytsnåla hus med mycket glas och en direkt kontakt med naturen, med öppna planlösningar och - inte minst i Greta Magnusson Grossmans fall - ett mycket medvetet sätt att betvinga svåra tomter; genom att använda pelare och trotsa branterna.

Och i husen möblerade hon gärna med sina egna möbler, från början mer funkisinspirerade, under 50-talet tydligt besläktade med den skandinaviska formgivningen vid samma tid, inte minst Wegner. Snyggt, så snyggt, är det. En ljus dröm om en ljusare framtid.

Alla hus finns inte kvar, men en del gör det - om än i varierande skick numera - och möblerna säljs idag för fantasisummor på auktioner. Hennes mest kända lampa, trebenta the Grasshopper ser jag i färgen röd för 25 000 hos en antikhandlare i Stockholm.

New York-baserade designskribenten och författaren Andrea Codrington, som också skrivit katalogens essä påpekar att du vet att dina möbler är kända när de dyker upp i serietidningar - vilket just en av Greta Magnusson Grossmans lampor gjort. En del av hennes möbler har också figurerat i the Lucy show.

Själv föll Andrea Codrington för Greta Magnusson Grossmans arbete när hon såg det arkiv som Evan Snyderman börjat skapa över henne, när hon insåg vilken noggrann allkonstnär med humor den svenska arkitekten varit. Och så pekar hon på en tidig byrås pinniga stålben med kulor till fötter, som för att illustrera vad hon säger.

Så att Greta Magnusson Grossman förblivit så pass okänd som hon är - det är något av ett mysterium. Men det kan ha att göra med att hon under de sista 30 åren av sitt liv drog sig tillbaka till San Diego och där enbart ägnade sig åt måleri. Hon fick heller inga barn, så ingen har vårdat hennes arv. Tills nu.

Anneli Dufva, SR Kulturnytt
anneli.dufva@sr.se

Utställningen pågår t o m den 16 maj 2010 på Arkitekturmuseet i Stockholm. Mer om Greta Magnusson Grossman blir det i Klassikern den 24 februari.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".