Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Lars Vilks

Rädslan efter Vilks

Publicerat torsdag 11 mars 2010 kl 07.47

Vad får det planerade attentatet mot Lars Vilks för betydelse i konstlivet? I Danmark kom i början av året en undersökning som pekade på att en självcensur brett ut sig bland danska konstnärer efter konflikten kring Jyllandspostens mohammedteckningar, för fem år sedan.

Undersökningen visade att en betydande andel konstnärer och författare, var åttonde, hade skrinlagt projekt till följd av självcensur. Och ännu fler var rädda att kränka andras känslor.

Men undersökningen blev också hårt kritiserad. Ytlig och tendentiös, var uttryck som nämndes i debatten och i ett möte med den danska kulturministern intygade flera konstnärsorganisationer att man inte kan dra för stora slutsatser. Och inte heller nu efter händelsen med Vilks, tror ordföranden i bildkonstnärernas förbund, Nanna Gro Henningsen, att det kommer få någon större självcensurerande effekt.

– Om man ska provocera på figuren profeten Mohammed måste man tänka om man ska gå ut offentligt med det. Men det som vi kan se är att det finns en väldigt nyanserad debatt och lust att debattera både integration och islam i konst- och kulturvärlden. Där håller man sig inte tillbaka, säger Nanna Gro Henningsen.

I den danska debatten har man förväxlat självcensur med självkritik, säger Nanna Gro Henningsen. Faktum är att sedan Mohammedteckningarna publicerades för fem år sedan har danska konstlivet påverkats förvnansvärt lite. På den svenska sidan tror däremot Olof Glemme, prefekt på institutionen för konst på Konstfack att händelsen visst kan påverka konstlivet.

– Jag tror att det här på kort sikt gör att konstnärer som arbetar med frågor som är samhälleliga kan bli mer försiktiga. Det bli man medvetet eller omedvetet. På kort sikt. På lång sikt tror jag inte att det har någon större betydelse.

Men bara i frågor som handlar om Mohammed, eller i andra frågor också?

– Det handlar om alla frågor. Men i det här fallet är det ett dödshot som har riktats mot Lars Vilks, och det är det som är orsaken till försiktighet. Arbetar man med konst som på olika sätt provocerar, då tror jag man blir försiktigare om folk verkligen blir provocerade, och det får effekter som i fallet Lars Vilks.

Det har varit väldigt mycket uppmärksamhet kring det här. Det kan inte få motsatt effekt, så att de provokativa inslagen i konsten ökar?

– Det skulel kunna göra det. Men det tror jag är enstaka konstnärer som blir påverkade på det sättet. Att ett spår är uppkört, att det finns ett samhälleligt intresse av att titta på en speciell fråga, och då kan man agera i den, säger Olof Glemme.

David Richter, SR Kulturnytt
david.richter@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".