Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Brand i avfallsanläggning. De som befinner sig i området uppmanas att undvika att vistas i röken.
(Publicerat igår kl 11.31)
litteratur

Övertygande och smart Nam Le

Publicerat torsdag 11 mars 2010 kl 09.10

Flera av USA:s litterära stjärnskott har på senare år haft så kallad "mångkulturell" bakgrund. Som Junot Diaz, med rötter i Dominikanska Republiken, som vann Pulitzerpriset 2008 för sin första roman, Oscar Waos korta förunderliga liv. Samma år debuterade Nam Le: född 1979 i Vietnam, uppvuxen i Australien, utbildad i USA. Debuten Båten är en hyllad, prisbelönt novellsamling, översatt till flera språk - nu också svenska.

Nam Les noveller lyser genom en grå översättning. Första berättelsen är ett sofistikerat, smart, övertygande manifest i form av bästa litteratur: Det går inte längre att skriva som Philip Roth gjort om judiska, skrönefyllda kvarter i New Jersey. Inte heller som Junot Diaz om barndomens Dominikanska Republiken.
  Nej, medan lärarna i novellens skrivarkurs pratar om hur het etnisk litteratur är och vilket fett förlagskontrakt författaren som skriver om amerikaniserade kineser fått, tar vietnamfödda Nam Le oss vidare, in i ett nytt sätt att skriva om det vi slarvigt kallar mångkulturell erfarenhet.

Han har alldeles säkert gått igenom ett tungt letande efter stil, form, en möjlighet att berätta, make it new - men allt detta slipper vi läsare. Vi får amerikansk litteratur när den är som bäst: Sugande, spännande, komplex och lätt. Om det allra svåraste: Kärlek, föräldrar, död. Världspolitik.

Titelnovellen Båten om en flyktingbåt på Sydkinesiska havet, där människor dör av törst nere i lastrummet allt eftersom, är plågsamt övertygande. Nam Le har något så ovanligt som ett världssamvete, ett jag som i berättelserna rör sig obehindrat mellan världsdelar, kön, fattiga och rika, ja han kliver vigt också över yrkesbarriärer. Exaktheten i detaljer, omsorgen om novellernas helt olika uttryck gör berättaren trovärdig och stark: Just så här måste det stå. 
  I första novellen, mittennovellen och sista novellen får denna debutant mig att tro på det igen: Allt är kvar att berätta, allt finns, för den som kan.

Marie Lundström, SR Kulturnytt
marie.lundstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".