Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Litteratur

Uppbygglig bok om rivningsarkitekten

Publicerat onsdag 17 mars 2010 kl 07.55
1 av 2
Hjalmar Mehr ville att Stockholm skulle vara en ingenjörsdröm. Foto: Roland Jansson/Scanpix.
2 av 2
Hjalmar Mehr poserar nöjd framför det nybyggda city i Stockholm. Foto: Scanpix.

Hur gammal måste man vara för att namnet Hjalmar Mehr ska innehålla någon sorts signalsubstans? För de flesta Stockholmare över femtio betyder "Hjalmar Mehr" stadsbyggnad, rivningsiver och betongsocialdemokrati, en överhetens politik med stängda öron inför en folklig opinion.
   För det är så Stockholmspolitikern Hjalmar Mehr gått till hävderna, som mannen som rev hela gamla Klara, som var förtvivlad över att han inte också fick såga ner almarna och lika ledsen över att den sexfiliga motorvägen på Norrmälarstrand inte blev av. Björn Elmbrant tycker att det är dags att nyansera bilden av Mehr och det gör han i en bok med titeln Stockholmskärlek.

Det som gör Stockholmskärlek extra intressant är faktiskt det lokala perspektivet. Här är det inte de genomtröskade ämnena som Palme och Vietnamkriget, beredskapsåren eller ATP-striden som beskrivs, nej det är Storlandstingen, lokaltrafiken och bostadspolitiken som står i fokus. Det handlar om Stockholm och stadens utveckling från småskitig 1800-tals bohem till skinande 1900-talsbyråkrat i stärkkrage och cheviotkostym.

Till det gamla Stockholm, med dass på gården och råttor kring soptunnorna, kom Hjalmar Mehrs föräldrar som judiska flyktingar från Ryssland. Hjalmars familj var sekulariserad, intellektuell och politiskt radikal. Han växte upp under enkla förhållanden men avgiften till Carlssons privatskola var högprioriterad, Hjalmar skulle få den bästa bildningen.

Björn Elmbrants bok är en strålande historielektion om det skinande nya Sverige och Stockholm som skulle födas ur det fattiga, lustäta ståndssamhället. Hjalmar Mehr och hans politiska kollegor planerade för en blankpolerad ingenjörsdröm till stad, det var motvilligt Mehr avstod från den sexfiliga motorvägen på Norr Mälarstrand och att han var nöjd med rivningarna i Klara var inget han någonsin förnekade. Men i Stockholmskärlek får man också perspektiv på den Mehr som så länge setts som en barbarisk och okänslig byråkrat, här träder politikern fram som arbetar så hårt så att han till sist ger sitt liv för staden och bland annat lämnar efter sig ett Stockholm med en stadsteater som till stora delar var hans verk och en utbyggd tunnelbana där hans slogs hårt för den ambitiösa konstnärliga utsmyckningen.

Den nya innerstaden han var med om att skapa är sedan länge inbodd och accepterad av yngre Stockholmare och de äldre Klarakramarna erbjuds lite distans av Elmbrandts bok. Vilket inte betyder att den exempellösa rivningen av Stockholms innerstad var rätt, men inte heller att det som kom istället var alltigenom fel.

Gunnar Bolin
gunnar.bolin@sr.se

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".