Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
teater

Tungrodd omvärldsanalys på Dramaten

Publicerat måndag 29 mars 2010 kl 07.46

I helgen hade Dramaten premiär på Jerusalem 2010, en nyskriven pjäs av Eva Bergman som ska förändras utifrån händelseutvecklingen i världen, under spelperioden. Spelplats är dagens Mellanöstern och i fokus står den haltande fredprocessen mellan Israel och Palestina. Existerande aktörer - som Avigdor Lieberman och Hillary Clinton - blandas med fiktiva; en påhittad intrig utvecklar sig i skuggan av reella, politiska skeenden.

Jerusalem 2010 är väl en minst sagt svåranalyserad plats, insnärjd i oändligt djup konflikt. Men inte omöjlig att tolka, iallafall inte enligt den här uppsättningen.

USA, Iran och Syrien tassar runt varandra i ett maktspel om pengar och inflytande i området. Vapenindustrins mångmiljardvinster är motorn i den amerikanska tigern, behovet av en tydlig yttre fiende för att inte krackelera inifrån av sitt eget förtryck är Irans motiv i konflikten, geografiskt läge och kanske ärelystnad styr Syriens manövrer, skräck och stolthet bakbinder Israel, i bakgrunden tornar Kina.

I begynnelsen talar Muhammed. Vid sidan svävar en drömbild kallad Jesus. Och två sätt att se på individens egenvärde står emot varandra. Det är ingen alls dum tes att spela utifrån. Men ett storpolitiskt existentiellt pokerspel, med palestiniers och israelers liv som insats, är inte lätt att gestalta.

Bergman har valt en sorts deckargåta som utgångspunkt, där Lil Terselius kyliga, kringskurna Hillary Clinton, jetlaggad och dåligt informerad i skrynklig byxdress, väntar i en hotellobby med ett diplomatiskt helsike i knät.
  Hur kunde en amerikansktillverkad robot skjutas mot Iran och landa i Israel? Och hur löser man det? I väntan på att få träffa henne ger så bland andra Israels utrikesminister, Hamas ledare, den trötta cancersjuka vapenindustrirepresentanten och Amos Oz sin syn på alltihop.
  Och långa monologer, lektioner i bakomliggande strukturer blir resultatet.

Men accepterar man det inbyggt högstämt tungrodda i dramat, att skådespelarna får vara en åsikt och ibland ha repliker som "Hej, jag representerar Hamas", så finns det kunskap och passion att hämta ur sån här nästan rykande färsk omvärldsanalytisk teater.

Lil Terselius intelligenta hårda Hillary blir också alltmer intressant, liksom alla dessa väntandes helt personliga svettningar och misstag, vilka till slut skissar en egen bild av Jerusalem 2010. Ett pågående skeende styrt av individer, känslor och begär - inget annat, inget mer.

Jenny Teleman, SR Kulturnytt
jenny.teleman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".