Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
reportage | konst

Leiderstam tar Düsseldorfarna till Malmö och samtiden

Uppdaterat måndag 14 juni 2010 kl 10.34
Publicerat måndag 14 juni 2010 kl 07.50
1 av 2
Neanderthal Landscape - detalj av installation som visas på Malmö Konstmuseum sommaren 2010
2 av 2
Detalj av installationen The Sun - made after Claude Lorrain (1600-1682) "Landscape with Rebekah taking Leave of Her Father", (1640-41). Foto: Thorsten Hallscheidt.

Konstnären Matts Leiderstam har sedan början av 1990-talet arbetat med att koppla ihop konsthistorien med samtiden. Vilka dolda betydelser kan man blottlägga i äldre måleri? Eller vad är ett homoerotiskt perspektiv i en landskapmålning? Matts Leiderstam har i flera år forskat kring det historiska landskapmåleriet och han blev också den förste som doktorerade i fri bildkonst. Hans nya utställning heter Seen from here och där tar han hjälp av optiska instrument, äldre målningar och arkivmaterial och han går in i närkamp med konstakademin i Düsseldorf som 1850-talet utbildade landskapsmålare, inte minst många svenskar.

1842 målade Casper Scheuren av ett litet vattenfall i bäcken Laubach som ligger i neandertalområdet. Tavlan hänger på Kunstpalats i Düsseldorf. Det blev Matts Leiderstams första möte med motivet. Senare letade han upp det riktiga vattenfallet, som visade sig kunna stängas av med en kran. Han filmade av alltihop och nu projekteras filmen på en tavelduk på Malmö konstmuseum. Han har gjort sin egen version på verket.

Själv säger han att han vill tillföra något utöver den informationen som museerna och originalverken väljer att ge oss.

– Jag blir väldigt fascinerad av att hitta storys eller historier som är dolda inom museet. Eller som finns dolda bakom den här bilden, och sen utifrån det göra nya visuella arbeten. Vad jag gör är egentligen att presentera ett slags parallellt seende till hur man skulle kunna se det vi ser i museet.

Tycker du någon gång att dina egna verk blir bättre än originalen?

– Nej, jag tänker inte så. Jag ser de sakerna som mina egna verk.

Ibland går han längre och låter trycka upp egna sidor med ny information som han hittat om verken och som han klistrar in i konstmuseernas kataloger och sen ställer ut. De mesta på seen from here har visats tidigare. Men ett verk blir helt nytt för Malmö.

Leiderstam upptäckte att det finns ett dolt utrymme bakom en vägg i konstmuseet som innehåller en stor ljus tavla av Olov Christopher Jenssen. Det var helt enkelt enklare att bygga en ny vägg än flytta tavlan. Då lät Leiderstam såga upp en titt-glugg i väggen så att besökaren kan kika in och få ett nytt intryck av tavlan.

– Man ser in i ett litet svart rum. Och sen där innanför anar man att det finns en målning innanför väggen. Min känsla är att det är någon slags nattlig målning där innanför. Att det är ett annat rum.

Med tanke på din fascination för grävandet i konsthistorien så måste du ha varit som ett barn som kommer in i en leksaksbutik när du upptäckte det här.

– Jag blev helt upplivad.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".