Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
recension | opera

Otello vinner över universitetsaulan i Uppsala

Publicerat måndag 14 juni 2010 kl 07.46
1 av 2
Fredrik Zetterström och Michael Weinius som Jago och Otello. Fotograf Staffan Claesson
2 av 2
Michael Weinius och Emma Vetter som Otello och Desdemona. Fotograf Staffan Claesson

En operascen av det mera ovanliga slaget är Universitetsaulan vid Uppsala Universitet. För två år sedan producerade universitetet där en uppsättning av Puccinis Tosca och den utspelade sig på olika platser i Uppsala, precis som originalet gör, fast i Rom.

Nu gör Uppsala Universitet sin andra produktion och teamet bakom Tosca har nu valt Verdis opera Otello, men man stannar i aulan.

Det här vare en premiär som, för att tala i de nu aktuella fotbollstermerna, slutade med en uddamålsseger. På ena sidan själva operan, med sångarna, musikerna, Verdi, Shakespeare och en otroligt rik programbok. På andra sidan det faktum att många i orkestern och kören är amatörer och att Universitetsaulan har en torr, ekande klang som sliter hårt i strupar och skapar oreda i ljudet.

Det är ju en nattsvart historia – svartsjukan och avundsjukan och alla grader av dem råder. Jago droppar misstro i Otellos öra för egen vinnings och för ondskans skull. Han når in i Otello genom Otellos stora kärlek Desdemona. Resultatet är en katastrof.

Precis som i Tosca sjunger Michael Weinius, Emma Vetter och Fredrik Zetterström de tre huvudrollerna och som de sjunger! Italienskt intensivt och bärigt rakt igenom.

Wilhelm Carlssons regi är inriktad på rörelserna, agerandet. Scenografin är enkel – scenen är en halvcirkel och kör och sångare kommer nära oss i publiken.

Men akustiken är obarmhärtig mot minsta felspel i orkestern och det slaskar en hel del. Akustiken är också, tolkar jag det, skäl till varför man har en paus på hela 1 timme och 45 minuter mellan akterna! Först trodde jag att det var restaurangägarna i Uppsala som krävde lång paus för att locka kunder, men svaret är säkert akustiken. Sjunger man med de krafterna de gör måste man vila en stund.

Uddamålsseger alltså. Med de här solisterna och en rörelseregi över hela aulan och i varje gest blir det vinst, trots allt.


Uppsala Universitets uppsättning av Verdis opera Otello regisseras av Wilhelm Carlsson och dirigent Stefan Karpe leder Kungliga Akademiska kapellet och Uppsala universitets operakör. Den spelas bara fyra gånger - 20 juni för sista gången.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".